ساخت بزرگترین نیروگاه برق آفتابی افغانستان؛ گامی برای خودکفایی

بزرگترین نیروگاه برق آفتابی افغانستان در ولایت هرات ساخته خواهد شد. این نیروگاه ظرفیت تولید ۴۰۰ میگاوات برق را دارا می‌باشد و با ساخت این نیروگاه ولایت هرات در بخش تولید برق به خود کفایی می‌رسد.blank

محمد طاهر عارف، رییس شرکت برشنا در هرات به افق، گفت که هم اکنون هرات به ۳۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که در حال حاضر حدود ۱۸۰ میگاوات برق از کشورهای ایران و ترکمنستان به این ولایت وارد می‌شود.

حکومت نیز در نظر دارد تا بیشتر روی منابع انرژی خودی سرمایه گذاری کند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به افق، گفت که ساخت نیروگاه برق آفتابی در این ولایت، یکی از تلاش‌های حکومت در راستای دست‌یابی به انرژی برقی می‌باشد.

او افزود که هم اکنون کارهای اولیه این نیروگاه آغاز شده است و ساخت این نیروگاه از اولویت‌های حکومت می‌باشد.

حکومت افغانستان هم چنین قصد دارد که چندین نیروگاه بزرگ برق آفتابی در ولایت‌های قندهار، کابل، ننگرهار و بلخ مشابه با طرح انرژی آفتابی هرات در آینده بسازد.

همواره با افزایش مصرف برق در فصل‌های تابستان و زمستان، برق وارداتی کشورهای همسایه به هرات، نیازمندی باشندگان این ولایت را مرفوع نمی‌سازد. امیدواری‌ها بر این است که با استفاده از انرژی آفتابی و سولری مشکل برق در هرات از میان برداشته شود.

نصرالله، یکی از مهندسان برق به افق، گفت که ولایت هرات ظرفیت لازم برای بهره‌گیری از انرژی بادی و آفتابی را دارد.

او تاکید کرد که حکومت باید در راستای استفاده از انرژی آفتابی و بادی در این ولایت برنامه‌های روی دست بگیرد.

بادهای ۱۲۰ روزه ولایت هرات در افغانستان از شهره خاص برخوردار است. او گفت که باید حکومت از این بادها در جهت تولید انرژی برق استفاده کند.

محمد طاهر عارف، رییس هرات – برشنا گفت که انرژی آفتابی و بادی به مراتب ارزان‌تر از انرژی‌ وارداتی می‌باشد.

او افزود که هم اکنون بیش از یک میگاوات برق در شهرک صنعتی هرات از انرژی بادی و آفتابی تولید می‌شود.

به گفته او، هرات بستر مناسب برای استفاده از انرژی بادی و آفتابی می‌باشد.

بند سلما هرات نیز ظرفیت تولید ۴۲ میگاوات برق را دارد. اما مسوولان در ریاست هرات – برشنا گفته‌اند که همواره این بند توانایی تولید برق را ندارد، زیرا این بند، یکی از بندهای آبی می‌باشد.

هنگامی که آب از توربین‌های بند سلما عبور نکند، تولید انرژی برق از این بند نیز میسر نخواهد بود.

دولت افغانستان سالانه میلیون‌ها دالر به خاطر خریداری برق از کشورهای همسایه پرداخت می‌کند، اما آگاهان اقتصادی معتقدند که حکومت با سرمایه گذاری روی منابع انرژی برق، خواهد توانست که حتی به کشورهای همسایه نیز برق صادر کند.

مطالب مرتبط