مهاجران افغان و پولیس ایران؛ سال‌ها تحقیر و سرکوب

وزارت امور خارجه، سیدسعید حسینی؛ معاون سفیر ایران در کابل را در ارتباط با ویدئوی ضرب و شتم شماری از مهاجران افغان در ایران توسط شخصی که لباس پولیس ایران را به تن دارد، به این وزارت احضار کرد.blank

در خبرنامه وزارت خارجه آمده است که آقای حسینی نیز این عمل را مغایر با آموزه‌های اسلامی و انسانی خوانده و بر پیگیری جدی این قضیه از سوی ایران، تاکید کرد.

در روزهای اخیر، انتشار ویدیوی بدرفتاری با شماری از اتباع افغانستان در ایران در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی در میان کاربران در پی داشته است.

سفارت ایران در کابل در بیانیه‌ای آن را “رفتار غیرانسانی«خوانده و اطمینان داده بود که “تحقیقات تا حصول به نتیجه ادامه دارد».

در این ویدئو،‌ ۹ مرد جوان افغان در کنار یک دیوار به صف شده‌اند و یک سرباز پولیس ایران،‌ به صورت یکایک آن‌ها سیلی می‌زند و می‌پرسد: “ایران آمدی چکار؟”. سپس به همه دستور می‌دهد چندبار پیاپی بنشینند و برخیزند.

این نخستین‌بار نیست که یک مأمور دون‌پایه جمهوری اسلامی، رفتاری تا این مایه هتاکانه و ضد انسانی با مهاجران و پناهجویان بی‌پناه افغان انجام می‌دهد. این رفتار، سال‌ها به عنوان یک سیاست امنیتی رسمی از سوی عالی‌ترین مراجع امنیتی و مدیریتی ایران علیه مهاجران افغان به کار گرفته می‌شد. به همین دلیل، سربازان یا درجه‌داران نظامی و امنیتی‌ای که اقدام به این رفتارها می‌کردند، پیشاپیش از مصونیت حقوقی و قضایی خویش در برابر قانون، مطمئن بودند و چه بسا از سوی دستگاه‌های قانون‌گذاری و قضایی ایران، مورد حمایت و تمجید و تشویق قرار می‌گرفتند. اهانت‌های آشکار، زخم زبان‌های زننده و کنایه‌های زهردار رؤسای جمهوری، نمایندگان مجلس، فرماندهان پولیس، منصب‌داران حکومتی، مقام‌های رسمی و رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی نسبت به مهاجرین افغان، هرگز از یادها نخواهد رفت. همین رویکردها هم موجب شده بود که حتی مردم و شهروندان عادی ایرانی نیز همه‌روزه در کوچه و بازار و صف نانوایی و ایستگاه‌های حمل و نقل شهری و… به اتباع افغانستان، توهین کنند؛ افغانی کثافت، بی‌شعور، بی‌فرهنگ، آشغال و… عادی‌ترین کلمات شهروندان ایرانی از کودک تا بزرگسال در برخورد با مهاجران بیچاره و بی‌پناه افغان بود.

با اینهمه انتظار می‌رفت که به دنبال تغییر نگاه امنیتی دولت ایران به اتباع افغانستانی مقیم آن کشور و سوء استفاده از جوانان بیکار و فاقد مدرک افغان برای جنگ با دشمنان ایران در سوریه، برخوردهای پولیس و دستگاه‌های امنیتی ایران با افغان‌ها نیز اندکی تعدیل شود و ایران از سیاست‌های نژادپرستانه خویش در قبال آنها دست کم تا زمانی که جنگ سوریه ادامه دارد و جنگجویان افغان در «لشکر فاطمیون»‌ برای منافع و اولویت‌های امنیتی و استراتژیک ایران در کشورهای منطقه می‌جنگند، فاصله بگیرد؛ اما انتشار ویدیوی تکان‌دهنده اخیر یکبار دیگر نشان داد که برخورد تحقیرآمیز و سرکوب‌گرانه پولیس ایران با مهاجران افغان، هنوز هم اعمال می‌شود.

اگرچه پولیس ایران در موضعی مضحک، مدعی شده است که بر اساس «تحقیق» این نهاد، در هیچیک از مراکز وابسته به پولیس، چنین اتفاقی رخ نداده و تلاش برای شناسایی عوامل ضبط و انتشار این ویدیو ادامه دارد؛ اما کاملا مشخص است که سرباز هتاک و حرمت‌شکنی که به صورت مهاجران بی‌دفاع افغان، سیلی می‌زند، یونیفورم رسمی پولیس ایران را بر تن دارد و از نیروهای امنیتی آن کشور است.

با این حساب، ایران نباید انتظار داشته باشد که با انتشار یک بیانیه ساده یا یک موضع‌گیری خویشتن‌دارانه در رد و نفی و نکوهش اقدام وقیح سرباز ایرانی، پیامدهای زیانبار این نوع رفتارها برای روابط دو کشور و نگاه مردم افغانستان نسبت به جمهوری اسلامی را مهار و مدیریت کند.

انتشار این ویدیو موجی از واکنش‌های ضد ایرانی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته و پیش‌بینی‌ می‌شود با توجه به هزینه‌هایی که مهاجران افغان برای ایران و منافع آن کشور به ویژه در جنگ سوریه می‌پردازند و طی آن، دست کم ۳۰۰۰ جوان افغان برای ایران و امنیت آن کشور، تحت تأثیر تبلیغات ایدئولوژیک آن کشور، کشته شده اند و از آنسو، شیعیان افغانستان به‌بهانه حضور «لشکر فاطمیون» در سوریه، بارها از جانب داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، آماج مرگبارترین حمله‌ها قرار گرفته اند، ادامه این نوع برخوردهای اهانت‌آمیز و حقارت‌بار، هزینه‌های جمهوری اسلامی در رابطه با افغانستان را به‌شدت افزایش دهد و به تحقیر و انزوای بیشتر آن‌ کشور در تحولات مهم مرتبط با افغانستان از جمله روند صلح، منجر شود.

 

مطالب مرتبط

comments s

  1. باعرض سلام خدمت شما گرامیان ، همانطور که شما فرمودید اینگونه رفتارهای وقیح بارها و بارها در شبکه های اجتماعی انتشار یافته است ، همه آنها تنها گوشه ای از توهین وتحقیر ها علیه مهاجرین ستمدیده ماست . اما گله گذاری من از مسولین بی کفایت ماست که اولا درمقابل این رفتارهای غیر انسانی ایرانیها عکس العمل جدی نشان نمیدهند ، در ثانی اگر گاهی هم باز خواستی از نماینده دولت ایران میکند به یک توجیه احمقانه آنها قانع میشود واین هیچ دردی از مردم ما کم نمیکند . شما بسیار به جا اشاره کردید که مسولین و روسای جمهور ایران هم در شعارهای تبلیغاتی و حتی در عمل بارها به مهاجرین افغان فشار آوردند وسیاست تحقیر کننده در پیش گرفتند . با اینحال مسولین باید بدانند که پاسخهای احمقانه نماینده دولت ایران وسکوت خودشان در مقابل این توجیهات نمیتواند مرهمی برای زخم مردم باشد ، یالیاقت خود را نشان دهند و امنیت آرامش در افغانستان حاکم کنند و یا اگر نمیتوانند که میدانم نمیتوانند یک فکر اساسی در مقابل این سیاست تحقیر آمیز دولت ایران بکنند که ایکاش با این کشور هیچوقت همسایه نمی بودیم.