دیواری نگاری؛ نقاشانی که برای کاهش خشونت علیه زنان کار می‌کنند

گروهی از نقاشان ولایت هرات چندین مکان مزدحم شهر هرات را با پیام منع خشونت علیه زنان نقاشی کرده‌اند، تا نتایج این کار شان به کاهش خشونت‌ها در این بخش منجر شود.blank

دیوار نگاری با پیام منع خشونت علیه زنان در چهارچوب کارزار ۱۶ روزه منع خشونت علیه زنان در هرات انجام شده است و احتمالا این برنامه پس از این نیز ادامه خواهد داشت.

عبدالکریم اسلم‌زاده، یک‌تن از نقاشان هرات به خبرگزاری افق، گفت: «دیوار نگاری در راستای مبارزه با خشونت علیه زنان موثر تمام می‌شود. ما هم به عنوان نقاش تلاش کرده‌ایم تا هنر خود را به خاطر مبارزه با خشونت علیه زنان به کار ببریم.»

آمار خشونت علیه زنان در هرات نسبت به ولایت‌های دیگر زون غرب کشور بیشتر است و بر بنیاد آمارهای ریاست امور زنان این ولایت در جریان یک سال گذشته بیش از ۶۰۰ مورد خشونت علیه زنان در این ریاست به ثبت رسیده است.

بیشتر خشونت‌ علیه زنان در ولسوالی‌های هرات صورت می‌گیرد، اما گزاش‌های وجود دارد که زنان روستانشین به دلیل حضور طالبان و ناامنی از ثبت شکایات شان منصرف می‌شوند.

مونسه حسن‌زاده، معاون اجتماعی مقام ولایت هرات در صحبت با خبرگزاری افق، گفت که دسترسی زنان به نهادهای عدلی و قضایی در ولسوالی‌ها به تناسب چند سال گذشته افزایش یافته است.

او هم چنین به پیامدهای مثبت دیوار نگاری در راستای کاهش خشونت علیه زنان در جامعه باورمند است.

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات در گفت‌وگو با خبرگزاری افق، از تمرکز برنامه‌های آگاهی‌دهی در راستای مبارزه خشونت علیه زنان در سطح شهر هرات و ولسوالی‌های نزدیک انتقاد می‌کنند.

او بر ضرورت راه اندازی برنامه‌های آگاهی‌دهی در ولسوالی‌های دور دست تاکید دارد.

در جریان سال جاری تهدیدات امنیتی در ولسوالی‌های شیندند، پشتون زرغون، اوبه و چشت ولایت هرات افزایش یافته است. گسترش ناامنی‌ها تاثیر منفی روی وضعیت زنان در این ولسوالی‌ها می‌گذارد.

ثریا کریمی، باشنده هرات تاکید دارد که باید برنامه‌های دیوار نگاری به‌خاطر منع خشونت علیه زنان و برنامه‌های دیگر این چنینی، در سطح ولسوالی‌ها راه اندازی شود، تا موثریت این برنامه‌ها افزایش پیدا کند.

هر چند در ۱۷ سال پیسین پول‌های هنگفتی در راستای دفاع از حقوق زنان در سراسر کشور به مصرف رسیده است، اما بسیاری‌ها معتقد اند که این پول‌ها به گونه‌ی موثر مصرف نشده است. مدافعان حقوق زنان خواستار عدم تکرار این سناریو اند.

با این همه، گذشت زمان ثابت می‌کند که چی اندازه نقاشی که بر روی چندین دیوار در سطح شهر هرات صورت گرفته است، خواهد توانست که گراف بلند خشونت علیه زنان را کاهش دهد و بر ذهنیت عامه در این مورد تاثیر خواهد گذاشت.

مطالب مرتبط