گفتگوهای صلح؛ زنان در کجای معادله هستند؟

با داغ شدن روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان، زنان کشور نگران هستند تا حقوق و دست ‌آوردهای یک و نیم دهه گذشته‌شان در حوزه‌های مختلف در میز مذاکره با طالبان معامله نشود.blank

روزهای سه شنبه و چهار شنبه هفته گذشته، نشست «صلح» در «مسکو» با حضور  نمایندگان احزاب و شخصیت های تاثیر گذار سیاسی افغانستان و تحریک طالبان برگزار شد.

فعالان حقوق زن در هرات با برپایی گردهمایی به برگزاری نشست «مسکو»  واکنش نشان داده‌اند. این زنان در کمیسیون ساحوی حقوق بشر در غرب افغانستان، بنرهای اعتراضی با شعارهای «زنان افغان به عقب بر نمی‌گردند» و «زنان افغان در میز مذاکره باید حضور فعالی داشته باشند» به دست داشتند و تاکید کردند که به هیچ کس اجازه نخواهند داد، تا حقوق و دست‌آوردهای شان قربانی تامین صلح بکنند.

این زنان حاکمیت طالبان در افغانستان را «دوره سیاه» برای زنان قلمداد می‌کنند و خواستار تکرار نشدن این دوره در تاریخ این کشور هستند.

ثریا پاکزاد، فعال حقوق زن در صحبت با خبرگزاری افق، گفت که هیچ گاهی زنان از حقوق و دست آوردهای شان برای مذاکره با طالبان نخواهند گذشت و حفظ حقوق شان باید خط سرخ در روند این مذاکرات باشد.

در نشست مسکو فوزیه کوفی، عضو مجلس نمایندگان و حوا علم نورستان، به نمایندگی از زنان شرکت داشتند، اما به تناسب این که زنان، نیمی از پیکر جامعه هستند، حضور شان در این نشست ناچیز گفته می‌شود و این موضوع با موجی از انتقاد زنان در هرات مواجه شده است.

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات در صحبت با خبرگزاری افق، گفت که همواره زنان در نشست‌های صلح حضور ناچیز و سمبولیک داشته‌اند و  تداوم این روند برای شان قابل قبول نیست و باید نقش زنان در روندهای صلح افزایش پیدا کند.

عبدالقادر رحیمی، رییس ساحوی کمیسیون حقوق بشر در غرب کشور به خبرگزاری افق، گفت که نباید دست آوردهای زنان قربانی اهداف سیاسی شود و سهم بیشتری در روند گفت‌وگوهای صلح به زنان داده شود.

در حاشیه نشست «مسکو» حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور نیز گفت که اشتراک کنندگان این نشست، از حقوق زنان دفاع می‌کنند.

در قطعنامه‌ی مشترک در این نشست در مورد حقوق زنان آمده است که اشتراک کنندگان بر اطمینان رعایت حقوق تعلیمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان در مطابقت با ارزش‌های اسلامی تاکید کردند.

حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی با حمله ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده امریکا سرنگون شد. در دوران حکومت طالبان زنان اجازه بیرون شدن از خانه و فراگیری آموزش را نداشتند.

این اقدام طالبان فرصت‌های رشد زنان افغان را گرفت و این قشر منزوی شده بودند.

با گماشته شدن زلمی خلیل‌زاد، به عنوان نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، گفت‌وگوهای صلح با طالبان شتاب گرفته است، اما این گفت‌وگوها دلهره  و هراس در میان زنان افغان شکل داده است که حقوق و دست آوردهای شان قربانی روند صلح نشود.

مطالب مرتبط