عبدالله: طالبان به دنبال امتیاز گیری اند و نیت صلح واقعی را ندارند

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور می‌گوید که طالبان از «لجاجت» شان دست نکشیده‌اند، نیت مذاکره و صلح واقعی ندارند و گام‌های شان در این راستا برای امتیازگیری است.

blank

آقای عبدالله که امروز در نشست شورای وزیران سخن می‌گفت، افزود که یگانه عامل جنگ ۴۰ ساله در کشور، لجاجت طالبان است که این گروه بر خواسته‌های خود تاکید دارند، در حالی‌که برای صلح باید گذشت صورت بگیرد.

عبدالله بار دیگر تاکید بر حفظ دستاوردها در پروسه صلح کرد و افزود: « در صلح باید از قانون اساسی، حقوق فردی شهرواندان و نیروهای امنیتی کشور که قربانی داده‌اند نمایندگی صورت بگیرد، در غیر آن صلح قابل پذیرش نیست.»

عبدالله عبدالله می‌گوید که هر لحظه‌ی که حرکت به صلح واقعی ممکن باشد، گام نهادن در این راستا فرض است. پیش از این رییس جمهور غنی گفته بود که برای صلح برنامه‌ی پنج ساله دارد.

آقای عبدالله بر هماهنگی داخلی در زمینه صلح تاکید کرد و افزود که متفرق شدن سبب فراهم شدن زمینه سوء استفاده‌ها و غیر موثر شدن گفت‌وگوهای صلح می‌شود.

این در حالی است که هفته گذشته شماری از رهبران احزاب سیاسی با نمایندگان طالبان در مسکو، به دور از حضور حکومت مذاکره کردند. حکومت افغانستان با این مذاکرات مخالفت کرده بود و به دنبال آن از روسیه به سازمان ملل متحد شکایت کرد. در شکایت‌نامه گفته شده که گروه طالبان در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد و اعضای این گروه نمی‌توانند به هیچ کشوری بدون هماهنگی افغانستان سفر کنند.

رییس جمهور غنی روز گذشته در ننگرهار با بیان این‌که «نشست صلح در مسکو خوب است یا در مکه؟» از نشست دو روزه مسکو انتقاد کرد. با این حال او گفته که حاضر است برای طالبان در کابل دفتر سیاسی باز کند و مذاکرات بین‌الافغانی میان این گروه و حکومت افغانستان آغاز شود؛ خواستی که طالبان در نشست مسکو آن‌را مطرح کرده بودند.

هرچند طالبان تا حال به این گفته‌های مقام‌های افغان واکنشی نشان نداده‌اند اما پیش از این هرگونه مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان را رد کرده بودند.

مطالب مرتبط