غنی: حاضر هستیم با طالبان در مورد زندانیان شان توافق کنیم

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور می‌گوید که موضوع زندانیان گروه طالبان یک مسئله «انسانی» است و حاضر است با طالبان در این مورد رودر رو صحبت کند.blank
آقای غنی که شام عصر امروز در کنفرانس صلح در ارگ ریاست جمهوری صحبت می‌کرد افزود که با آن که امر بررسی دوسیه‌های زندانیان را صادر کرده، کسانی را از زندان آزاد نخواهد کرد که دوباره دست به حملات انتحاری بزنند.
رییس جمهور غنی بار دیگر بر مالکیت حکومت افغانستان بر پروسه صلح تاکید کرد و افزود:‌ « نکته اساسی این است که اگر صلح با عزت می‌خواهیم بین ملت و دولت نباید شکاف وجود داشته باشد. کسانی که می‌خواهند موضوع را طرف دیگر ببرند، بگویند توافق صلح آخر به کی می‌اید؟ به من می‌آید. صلح در مسکو نمی‌شود.»
رییس جمهور همچنان از برگزاری یک نشست بزرگ در ماه حوت خبر داد که به گفته‌ی او شکل لویه جرگه را خواهد داشت. غنی افزود که در این نشست روی حفظ دستاورهای ۱۸ ساله، ارزش‌های غیر قابل معامله، نقاط قابل انعطاف در روند صلح و قیمت صلح و جنگ واضح خواهد شد.
غنی می‌گوید که کار روی نظام بعد از توافق صلح جریان دارد و این موضوع در ماه حمل سال آیند در «نشست کابل» ارایه خواهد شد.
او همچنان حقوق، آزادی کار، تحصیل و آزادی‌های اجتماعی زنان را غیر قابل معامله در روند صلح خواند و افزود که این موارد از اصول دینی و شرعی نیز است. او می‌گوید: «در قطر نصف استادان و دانشجویان را زنان تشکیل می‌دهند. آنان (طالبان) حقوق زنان را برای خود یک قسم می‌خواهند و برای ما طور دیگر.»
رییس جمهور غنی همچنان در مورد انتخابات می‌گوید که کمیسیون‌های انتخاباتی در براورده ساختن خواسته‌های مردم «ناموفق» بودند، که برای انتخابات ریاست جمهوری قابل قبول نیست و به همین دلیل تصمیم تعدیل قانون انتخابات را گرفته است؛ تصمیمی که کمیسیون انتخابات امروز آن‌را غیر قانونی و مداخله آشکار حکومت در انتخابات آینده خواند.

مطالب مرتبط