غنی: بسته شدن مرز تورخم هیچ تاثیری بر کشور ندارد

رییس جمهور غنی با اشاره به مبادلات تجاری با پاکستان می‌گوید که در گذشته مرز تورخم، برای افغانستان اهمیت حیاتی داشت اما در حال حاضر تاثیر چندانی در مبادلات تجاری ندارد.blank

آقای غنی که روز گذشته در یک نشست مشورتی در مورد صلح صحبت می‌کرد، با تاکید بر روابط افغانستان با دیگر کشورها گفت که در گذشته با بسته شدن مرز تورخم، در افغانستان «قیامت» می‌شد اما حالا بسته شدنش هیچ تاثیری در قیمت‌ها در افغانستان ندارد.

پیش از این عمران خان نخست وزیر پاکستان به مقام‌های مسوول کشورش دستور داده بود که گذرگاه تورخم را به‌طور ۲۴ ساعته فعال کنند و هیچ سکتگی در رفت‌وآمد از این مرز رخ ندهد.

تورخم تنها گذرگاه رسمی میان افغانستان و پاکستان است که مبادلات تجاری بین دو کشور از طریق همین دروازه صورت می‌گیرد. این مرز به‌خاطر تنش‌های سیاسی و  امنیتی گهگاهی بسته می‌شود و در حال حاضر صرف چهارده ساعت در روز باز است.

با بازگشایی بندر چاه‌بهار و ایجاد دهلیزهای هوایی در کشور، داد و ستد افغانستان با پاکستان از طریق تورخم به شدت کاهش یافته و مقام‌های پاکستانی نیز کاهش این مبادلات را تایید کرده‌اند.

وزیر مالیه پاکستان گفته است که کشورش باید روابط خود را به ویژه در عرصه تجارت با همسایگان شرقی و غربی خود بهبود ببخشد.

اسد عمر روز گذشته با اشاره به اهمیت دهلیز اقتصادی چین-پاکستان گفته که افزایش میزان تجارت پاکستان با افغانستان و ایران نیز نیاز و ضروری است.

رسانه‌های پاکستانی از قول آقای عمر گفته‌اند که تجارت بین پاکستان و افغانستان به دلیل مسدود بودن و موجودیت مشکلات در مرز تورخم کاهش یافته است.

وزیر مالیه پاکستان به خواست عمران خان، صدر اعظم پاکستان مبنی بر باز شدن ۲۴ ساعته مرز تورخم تاکید کرده است.

مطالب مرتبط