اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی پس از برکناری، ممنوع الخروج شدند

blankپس از برکناری رییسان و اعضای کمسیون‌های انتخاباتی از سوی ریاست جمهوری، لوی سارنوالی کشور تمامی اعضای این کمیسیون‌ها را ممنوع الخروج کرد.

ریاست جمهوری برکناری این کمیشنران را مطابق به تعدیلاتی خوانده که در قانون انتخابات وارد شده و روز گذشته از سوی کابینه تایید شد و لوی سارنوالی دلیل ممنوع‌الخروج شدن این ۱۲ عضو رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی را بررسی اتهام‌ها بر این اعضا مبنی بر سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌ای عنوان کرده است.

در اعلامیه‌ی لوی سارنوالی آمده است که این اداره هیأتی را برای بررسی قضیه‌ که از سوی ارگان‌های کشفی به اتهام سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌یی روسا و اعضای  پیشین کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی به این اداره رسیده است، توظیف کرده‌است.

اعلامیه افزوده: «هیات موظف به منظور  تکمیل تحقیقات و بررسی‌های همه‌جانبه، دوازده تن از اعضای ‌پیشین کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی را به‌شمول روسای هر دو نهاد، ممنوع الخروج ساخته است.»

لوی سارنوالی اضافه کرده که این نهاد متکی بر اسناد، شواهد و مدارکی که از طرف نهادها و افراد در جریان تحقیق به‌ دسترس هیات قرار گیرد، تصمیم قانونی اتخاذ کرده و نتایج آن را با مردم شریک می‌سازد.

انتخابات پارلمانی که به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار شد، انتقادهای زیاد داخلی و همچنان نهادهای خارجی که در افغانستان حضور دارند را به دنبال داشت.

نامزدان، احزاب سیاسی، نهادهای ناظر و وکلای مجلس، اعضای کمیسیون انتخابات را به تقلب گسترده، فساد مالی و فساد اخلاقی متهم کرده‌اند و حکومت افغانستان، سازمان ملل متحد و برخی نهادهای بین‌المللی دیگر این کمیسیون را به مدیریت ضعیف متهم کرده است.

با این حال کمیسیون‌های انتخاباتی همواره این ادعا را رد کرده بودند و از کسانی که چنین ادعا می‌کردند، خواسته بودند که موضوع را به نهادهای عدلی و قضایی شریک بسازند.

تا اکنون نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ۱۸ ولایت کشور از سوی این کمیسیون‌ها اعلام شده اما با آغاز شدن بررسی‌های نهادهای عدلی در این مورد و برکناری اعضای پیشین آن، سرنوشت نتایج باقی مانده و یا اعتبار نتایج اعلام شده نامعلوم است.

مطالب مرتبط