جواز کار عملی برای شرکت پایپ لاین تاپی در افغانستان داده شد

مسوولانی اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گویند پس از بررسی و ارزیابی گزارش کمپنی پایپ لاین تاپی، اجازه نامه کار عملی پروژه تاپی را به این کمپنی داده است.blank

شاه‌زمان میوندی، رییس عمومی اداره ملی حفاظت از محیط زیست امروز در مراسم تحویل‌دهی اجازه نامه کاری عملی برای کمپنی پایپ لاین تاپی لمتید گفت این اجازه نامه پس از ارزیابی گزارش این کمپنی که در مورد اثرات محیط زیستی و اجتماعی آن به اداره ملی حفاظت از محیط زیست، فرستاده شده بود، داده شده است.

آقای میوندی افزود، این گزارش طبق قانون محیط زیست و مقرره مربوط توسط تیم متخصصین اداره ملی حفاظت محیط زیست به صورت دقیق ارزیابی گردیده است.

در همین حال محمد میرات امانوف، مدیر عامل کمپنی پایپ لاین تاپی لیمتد گفت این پروژه شامل دو مرحله است که در مرحله نخست آن یک پایپ لاین با جریان آزاد که ظرفیت انتقال حدود ۱۱ بیلیون کیوبیک متر گاز در یک سال را دارا می‌‌باشد، نصب می‌گردد و در مرحله دوم برای افزایش پایپ لاین گاز، ۶ عدد کمپریسر نصب خواهد شد.

به گفته او، با تکمیل شدن این دو مرحله، سالانه ۳۳ بیلیون کیوبیک متر گاز طبیعی ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال خواهد یافت.

از جمله ۱۸۱۴ کیلومتر طول پروژه تاپی، ۸۱۶ کیلومتر آن از خاک افغانستان می‌گذرد. این پایپ لاین گاز، سالانه ۳۳ میلیارد متر مکتب گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به کشورهای هند و پاکستان انتقال می‌دهد.

مطابق قرارداد ۳۰ ساله پروژه تاپی، افغانستان در۱۰ سال نخست، سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز، در ۱۰ سال دوم سالانه ۱ میلیارد مترمکعب گاز و در۱۰ سال سوم ، سالانه ۱٫۵ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان خریداری می‌کند.

مطالب مرتبط