شورای نامزدان: غنی برای تقلب در انتخابات آینده اجراات مهندسی شده می‌کند

شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید تغییر و تبدیلی مقام‌های حکومتی از سوی تیم حاکم به انتخابات و کمپاین‌های انتخاباتی آینده ربط دارد و رییس جمهور غنی برای تقلب در انتخابات آینده اجراات مهندسی شده می‌کند.blank

محمد محقق، معاون دوم تیم انتخاباتی«صلح و اعتدال» گفت این شورا، گامی برای حمایت از دموکراسی، قانون و جلوگیری از کارهای غیرقانونی تیم حاکم شکل گرفته است.

آقای محقق افزود با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، تیم حاکم از صلاحیت‌هایش سوءاستفاده کرده و به منظور مداخله در انتخابات، شماری از مقام‌های دولتی را برکنار و بجای آن افراد نزدیک به خودش را جایگزین می‌کند.

وی بیان داشت، رییس جمهور غنی برای این که بتواند شخصیت‌های تاثیرگذار و شامل رجال برجسته را در کنار خود داشته باشد، آنها را به جمع‌آوری تسلیحات که مربوط به بیت‌المال(عامه) است تهدید می‌کند. به باور او، تیم حاکم از امکانات دولتی و  پروژه‌های خیالی که بودجه آن مشخص نیست برای کمپاین انتخاباتی آینده استفاده می‎کند که باید جلو آن گرفته شود.

او تصریح کرد: «رییس جمهور وارد بازی شفاف شود، نامزدانی دیگر هم آرزو دارند که از مردم رای بیاورند و زعامت کشور را به دست بگیرند. اما اگر از سوی رییس جمهور این گونه حملاتی شود که اطرافیانش را بر خلاف قانون بر طرف کند و بجایش از افراد نزدیک به خود را تعیین نماید، تهدیدات امنیتی برعلیه‌اش به وجود بیاورد و سلاح آنها را  جمع کند و از امکانات دولتی به نفع خود استفاده کند، این که انتخابات نشد؛ در حقیقت زورگویی و یک نوع چور همه امکانات مالی، تسلیحاتی و سیاسی است که رییس جمهور نباید این گونه کار فیجعانه را انجام دهد.»

محقق از جامعه جهانی خواست تا جلو این گونه خود سری حکومت را بگیرد در غیرآن شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تصمیم خود را در این مورد خواهد گرفت و از تمام گزینه‌ها در برابر این بی‌عدالتی ها استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به برکناری کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی می‌گوید، شتابی که در برکناری اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی صورت گرفت احساس می‌شود که رییس جمهور می‌خواهد در انتخابات «مداخله» کند.

به گفته او، پیش از این رییس جمهور، اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را تهدید کرده بود که نامزدان مشخص را در نتایج نهایی انتخابات پارلمانی از ولایت‌های مختلف برنده اعلام کنند.

اعلامیه‌ی که از سوی شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به نشر رسیده در آن از رییس جمهور خواسته شده  تا اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از تقرریی و تبدیلی‌های که به منظور مداخله در انتخابات صورت می‌گیرد دست بردارد.

شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ عضو دارد و اعضای این شورا می‌گویند برای تشکیل صف واحد در برابر بی‌عدالتی‌ها و نقض قوانین از سوی تیم حاکم مشوره و رایزنی با سایر نامزدان نیز جریان دارد.

برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ۱۸ تن به شمول رهبران حکومت وحدت ملی خود را نامزد کرده‌اند. کمیسیون مستقل انتخابات ۲۹ سرطان سال آینده خورشیدی را روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرده است.

مطالب مرتبط