دیدار احتمالی شهزاده سعودی با طالبان در اسلام آباد

مقام‌های ارشد دولت پاکستان گفته‌اند که قرار است، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در جریان سفرش به پاکستان، با نمایندگان گروه طالبان نیز در این کشور دیدار کند.blank

یک منبع دولتی پاکستان بدون ذکر نامش، به خبرگزاری رویترز گفته‌است: «با وجود این که این موضوع تا حالا کاملا محرمانه است، ولی شواهد قوی وجود دارد که نمایندگان طالبان افغان، با شهزاده سلمان در جریان سفر ۱۸ فبروری‌اش به پاکستان، دیدار کنند.»

در همین حال منابع از دفتر قطر طالبان به این خبرگزاری گفته‌اند که تا حالا دیدار با شهزاده سلمان در برنامه‌ی آنان نیست، ولی پس از رسیدن اسلام‌آباد در این مورد بحث خواهند کرد.

طالبان پیش از این اعلام کرده بودند که در نظر دارند در دیدار خود با نخست وزیر پاکستان، روی مسایل دوجانبه میان افغانستان و پاکستان، مهاجران افغان در پاکستان و روابط تجارتی میان دو کشور گفت‌وگو کنند.

اگر این دیدار‌ها که به تاریخ ۱۸ فبروری قرار گذاشته شده، انجام شود، نخستین دیدار رسمی طالبان با رهبران کشورها خواهد بود.

در همین حال دولت افغانستان از پاکستان به‌دلیل میزبانی طالبان بدون مشوره با افغانستان به سازمان ملل متحد شکایت کرده‌است.

در این شکایت نامه آمده که اجازه دادن به طالبان برای سفر به اسلام آباد و دیدار با مقام‌های پاکستانی، به معنای به رسمیت شناختن این گروه است.

دولت افغانستان افزوده که طالبان تهدیدی برای صلح و ثبات افغانستان‌اند و نام‌های ۹ تن از اعضای هیئت مذاکره کننده این گروه که قرار‌است رهسپار پاکستان شوند، در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارد.

مطالب مرتبط