برف و باران؛ نویدی برای سال حاصلخیز در غرب کشور

برف و باران‌های شدید در فصل سرما در ولایت‌های غربی افغانستان برای خیلی‌ها غیر قابل پیش‌بینی بوده است و تداوم این روند تا اخیر سال جاری، مطمئناً حصار خشک سالی شکسته خواهد شد و سال جدید حاصلخیزی را رقم خواهد زد.blank

آمارهای ریاست حوزه دریایی هریرود – مرغاب نشان می‌دهد که برف و باران بیشتر به تناسب سال گذشته در ولایت‌های هرات، بادغیس، غور و فراه باریده است.
میزان بارندگی در سال جاری:
• بادغیس ۲۴۰ میلی میتر باران؛
• هرات ۱۹۵ میلی میتر باران؛
• غور ۹۰ میلی میتر باران؛
• فراه ۷۵ میلی میتر باران.

حبیب‌الله زوران، رییس عمومی برنامه‌های حوزه دریایی هریرود – مرغاب به افق، گفت که ۲۴۰ میلی میتر باران خطر خشک سالی را از میان بر می‌دارد و بر بنیاد پیش بینی‌ها باران‌های بیشتر در در سطح ولایت‌های زون غرب خواهد بارید و هر قطره باران نویدی برای افزایش محصولات زراعتی پنداشته می‌شود.

بسیاری از شهروندان کشور از بخش‎های زراعت و مالداری مصارف زندگی شان را تامین می‌کنند.
دهقانان لحظه شماری می‌کنند تا میزان بارندگی به شدت جریان داشته باشد، تا حاصلات زمین‌های زراعتی افزایش پیدا کند و رونقی در دستر خوان‌های شان ایجاد کند.

محمد حلیم، یک تن از دهقانان ولسوالی انجیل ولایت هرات در صحبت با افق، گفت: «پس از چند سال می‌شود که این قدر باران باریده است و من خیلی خوشحال هستم. باران که ببارد، حاصلات ما نیز افزایش پیدا می‌کند.»

سال گذشته برف و باران کمی در جغرافیای خشک ولایت‌های غربی بارید و به همین خاطر، خشک سالی زندگی بسیاری از باشندگان ولایت‌های هرات، فراه، بادغیس و غور به مشکل مواجه کرد.

کوچ از مناطق اصلی شان به مرکز این ولایت‌ها و هرات یکی از چاره‌های برای مقابله با این خشک سالی مفرط و طاقت فرسا بوده است. دسترسی به غذا و آب مشکل جدی این مهمانان ناخواسته به شهرها بوده است.
گفته‌های وجود دارد که شماری از کودکان این بیجاشدگان به دلیل خشک سالی جان‌های شان را از دست داده اند. نشر گزارش‌های تکان دهنده مبنی بر فروش کودکان در منطقه‌ موسوم به «شیدایی» در پنج کیلومتری شهر هرات نیز عمق این فاجعه را نشان می‌دهد.

هم چنین باران‌های شدید در غرب افغانستان باعث خروشان شدن دریاها در این حوزه شد، اما این آب‌ها بدون حساب و کتاب به کشورهای ایران و ترکمنستان سرازیر شد و بیشترین سود از باران‌های افغانستان، کشورهای هسمایه بردند.
در غرب افغانستان تنها بند «سلما» در ولسوالی چشت ولایت هرات ساخته شده است و دیگر هیچ بندی در راستای جلوگیری از سرازیر شدن آب به کشورهای همسایه وجود ندارد.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات، در صحبت با خبرگزاری افق، حکومت را در راستای مهار آب‌ها به بی‌توجهی متهم می‌کند و سرازیر شدن آب‌ها به کشورهای همسایه «جفا» در حق دهقانان توصیف می‌کند.

او گفت: «واقعا جای تاسف است که در طول یک و نیم دهه گذشته حکومت تنها توانسته یک بند آب بسازد و آب‌های ما که جز سرمایه ملی ما هست به کشورهای خارجی سرازیر می‌شود. حالا هم که تمام توجه رهبران حکومت به کمپاین‌های انتخاباتی است و هیچ برنامه‌های منظم برای مهار آب‌های جاری وجود ندارد.»

انتقادهای باشندگان فراه به دلیل ساخته نشدن بند «بخش آباد» در هنگام بارندگی اوج گرفته است. آب‌های جاری که به کشور ایران سرازیر می‌شود، غمگینی در چهره‌های این باشندگان نمایان است.

شاه محمود نعیمی، معاون شورای ولایتی فراه در گفت‌وگو با خبرگزاری افق، گفت که باشندگان فراه امیدهای شان برای ساخت بند «بخش آباد» روی دریایی «فراه رود» فروکش کرده است.

به دلیل تغییرات اقلیمی، میزان بارندگی در افغانستان کاهش یافته است و در سطح جهان، آب‌های شیرین کالای با ارزش شمرده می‌شود و با استفاده از این آب‌ها اقتصاد افغانستان متحول خواهد شد.

اما حکومت افغانستان با ساخت بندها و مهار آب‌ها خواهد توانست تا آب‌ها را به سمت زمین‌های زراعتی سوق دهد، تا از این طریق، طبقه دهقان حمایت شود.

مطالب مرتبط