حکمتیار: عامل جنگ افغانستان نیروهای خارجی است؛ باید بیرون شوند

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی می‌گوید که عامل آغاز و ادامه جنگ در کشور، نیروهای خارجی هستند و باید بیرون شوند.blank

آقای حکمتیار که امروز در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد افزود که نه نیروهای خارجی، نه گروه‌های وابسته به دیگران و نه هم حکومت‌های «تحمیلی» می‌توانند جنگ افغانستان را پایان دهند.

گلبدین حکمتیار در این نشست همچنان با برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح مخالفت کرد و  افزود: « لویه جرگه مشورتی برای صلح مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه به این مشکلات می‌افزاید.»

حکمتیار همچنان حکومت وحدت ملی را تحمیلی خواند و اضافه کرد که حکومت آینده باید تحمیلی نباشد بلکه به انتخاب مردم و قابل قبول همه طرف ها باشد.

او تاکید کرد که طالبان باید به یک آتش بس طولانی موافقت کنند و در جریان آتش بس دولت برای مخالفان مسلح که به صلح می پیوندند، «هزینه» زندگی روزمره شان را مانند نیروهای دولتی مساعد کند.

طالبان پیش از این هرگونه تصمیم در مورد آتش بس را مشروط به خروج نیروهای خارجی از افغانستان کرده‌بودند.

گلبدین حکمتیار که نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز است، از حکومت خواست که همه‌ی موانع سرراه انتخابات را بردارد.

او همچنان دولت را متهم به مهندسی انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان کرده افزود که دولت افغانستان با نادیده گرفتن خواست‌های احزاب و بزرگان سیاسی، در کار کمیسیون انتخابات به‌طور گسترده مداخله کرد و سیستم «ناکاره» را در این انتخابات تحمیل کرد.

حکمتیار عزل تمامی کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی را از سوی رییس جمهور، اقدام خلاف قانون عنوان کرد و افزود: « مجرم شناختن عمومی کمیشنران غیر قانونی است، اگر کمیشنران مجرم باشند دولت و کسانی که آنان را انتخاب کرد نیز مجرم‌اند. یک هیات با صلاحیت موظف می‌شد و اسناد به دسترس قرار می‌گرفت که کی‌ها خیانت کرده‌اند. عزل کردن تمامی کمیشنران توجیه قانونی و اخلاقی ندارد.»

پیش از این محمد حنیف اتمر، نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز این اقدام ریاست جمهوری را «جزای عمومی» و خلاف قانون خوانده بود.

گلبدین حکمتیار می‌افزاید که با برکناری اعضای کمیسیون، در حالی که نیمی از نتایج انتخابات پارلمانی اعلام ناشده باقی مانده، این انتخابات با خطر تقلب گسترده‌تری روبه‌رو است و تمامی صلاحیت‌هایی که در سابق دست چندین کمیشنر بود، حالا در دست یک نفر «سرپرست» افتاده است.

آقای حکمتیار بار دیگر نظام انتخاباتی را به انتقاد گرفت و گفت که دولت با چنین نظام انتخاباتی می‌خواهد، مانع شکل گیری پارلمان معتبر، احزاب قوی و حکومت مقتدر شود.

مطالب مرتبط