عبدالله: نیمی از مکاتب کشور سقف ندارند

blankعبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور می‌گوید با همه تلاش‌های که در ۱۸ سال گذشته در بخش معارف صورت گرفته هنوز هم نیمی از مکاتب در سراسر کشور سقف ندارند و دانش آموزان در فضای باز آموزش می‌بینند.

رییس اجراییه که امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه برای جلب‌ها کمک در بخش معارف سخن می‌زد گفت، سرمایه‌گذاری در بخش تعلیم در افغانستان سرمایه‌گذاری برای ثبات انکشاف و رشد مادی و معنوی در کشور است.

آقای عبدالله افزود: «نصف متعلمین در مکاتبی درس می‌خوانند که سقف ندارند. مکاتب ما به هیچ صورت جوابگوی نیازهای تعلیم شامل نیست(سهولت‌های یک مکتب که عبارت از داشتن معلمان زن و مرد، میز و چوکی و دیگر سهولت‌ها را ندارد).»

رییس اجراییه با اشاره به دور ماندن ۷۵ درصد کودکان دختر از آموزش، از میان ۳٫۷ میلیون کودک خیابانی، ابراز امیدواری کرد که در ۹ سال آینده هیچ کودکی در کشور از حق تعلیم بدور نماند.

وی خاطر نشان کرد، اگر مجموعه‌ی به هدف محروم کردن نیم نفوس جامعه(دختران) از تعلیم و تربیه، تلاش می‌کند، هدف شان پاک نیست و هیچ وقت به این هدف‌ خود نمی‌رسد.

آقای عبدالله از نیروهای امنیتی خواست حرمت مکاتب را نگهدارند و در نزدیکی مکاتب، شفاخانه‌ها و کلنیک‌ها پوسته نظامی نسازند تا با این کار شان بهانه‌ی به کسانی که مخالف تعلیم‌اند ندهند تا یک مکتب دیگر را به آتش بکشند.

وی می‌افزاید: «اگر ما در بخش فراهم‌سازی زمینه تعلیم وتربیه برای کودکان سن مکتب ناکام بمانیم، هیچ یک از اهداف توسعه پایدار تطبیق نخواهد شد؛ بنا مسوولیت ما بسیار بزرگ است.»

این درحالی است که وزارت معارف می‌گوید حدود ۳٫۷ میلیون کودک خیابانی از تعلیم و تربیه به دور مانده‌اند که ۷۵ درصد آن را کودکان دختر تشکیل می‌دهند.

مطالب مرتبط