خلیل‌زاد با کابلوف در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو کرد

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان در مورد پروسه صلح کشور دیدار کرده است.blank

آقای خلیل‌زاد در صفحه رسمی تویتر خود نوشته است در این دیدار دو طرف در مورد چگونگی صدور ویزا برای هیئت مذاکره کننده طالبان از جانب سازمان ملل و تشکیل یک هیئت مذاکره کننده همه شمول که در آن نمایندگان حکومت و احزاب سیاسی حضور داشته باشند بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

گفته می‌شود آقای خلیل‌زاد با کابلوف در سفارت روسیه در انقره پایتخت ترکیه دیدار کرده است.

این نخستین دیدار آقای خلیل‌زاد با نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان است. این دیدار در حالی صورت گرفته که پیش از این کابلوف گفته بود امریکا در افغانستان ناکام شده و نیاز است نیروهایش را از این کشور خارج کند.

روسیه در شش ماه اخیر دو بار از نشست نمایندگان طالبان با نمایندگان کشورهای منطقه و احزاب سیاسی مخالف حکومت افغانستان میزبانی کرده است.

خلیل‌زاد در حالی با نماینده روسیه در مورد صدور ویزا از جانب سازمان ملل به هیئت مذاکره کننده طالبان بحث کرده که پیش از این گروه طالبان گفته بود، اعضای تیم مذاکره کننده این گروه به دلیل تحریم‌های امریکا و سازمان ملل متحد با عمران خان نخست‌وزیر پاکستان دیدار کرده نتواسته‌اند.

قرار است تا دو روز دیگر، پنجمین دور مذاکره نمایندگان امریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر برگزار شود.

رویترز به نقل از منابع نزدیک به طالبان گزارش داده است که ملاغنی برادر از بنیان گذاران گروه طالبان  که قرار بود در این نشست شرکت کند اما به خاطر شامل بودن در لیست سیاه سازمان ملل در این نشست شرکت کرده نمی‌تواند. اما گروه طالبان این ادعا را رد کرده و گفته است که این گروه هیئت مذاکره کننده خود را تعیین کرده و کسی دیگر حق اشتراک در آن را ندارد.

پیش از این گروه طالبان هیئت ۱۴ نفری مذاکره کننده صلح را به رهبری شیرمحمد عباس استانکزی رییس پیشین دفتر سیاسی طالبان در قطر، تعیین کرده بود.

مطالب مرتبط