نخستین محموله کالاهای افغانی فردا از طریق بندر چابهار به هند صادر می‌شود

ریاست جمهوری می‌گوید که نخستین محموله‌ی کالاهای تجارتی افغانستان از طریق بندر چابهار فردا به هند صادر می‌شود.blank

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری امروز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این محموله شامل ۲۸۰ تُن کالاهای تجارتی در ۲۳ موتر است و قرار است فردا از شهر زرنج به بندر چابهار منتقل و از آن‌جا به هند صادر شود.

چخانسوری می‌گوید که این نخستین محموله‌ی است که از راه زمین، از طریق بندر چابهار به هندوستان صادر می‌شود. او افزود: «با افتتاح بندر چابهار می‌توانیم صادرات بیشتری به کشورهای حوزه خلیج، ایران و هند داشته باشیم.»

از طرفی هم او می‌گوید که در سفر رییس جمهور غنی به ترکمنستان، هفت تفاهم‌نامه همکاری با این کشور امضا شده است که شامل یک معاهده استراتژیک در بخش‌های همکاری‌های امنیتی، اقتصادی، حمل و نقل، مبارزه با جرایم، تجارت، محیط زیست، روابط فرهنگی و روابط مردم با مردم، بدون قید زمانی نیز است.

چخانسوری اضافه کرد که تفاهم‌نامه‌هایی هم در بخش انرژی، گاز، گمرکات، خدمات هوا نوردیو خط آهن با ترکمنستان امضا شده است. به گفته‌ی او بررسی‌ها برای احداث خط آهن تورغندی-هرات که نیز در این تفام‌نامه‌ها شامل است به‌زودی آغاز می‌شود و در بدل اعمار این خط، به ترکمنستان به‌جای پرداخت پول، سنگ مرمر ولسوالی چشت هرات را به این کشور صادر می‌کند.

مطالب مرتبط