وزیر خارجه آلمان: آماده‌ هستیم برای رسیدن به صلح بن سوم را برگزار کنیم

وزیر خارجه آلمان می‎گوید در صورتی که طرف‌های دخیل در پروسه صلح بخواهند، کشورش آماده است برای رسیدن به صلح بن سوم را دایر کند.

blank

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در یک نشست خبری مشترک با همتای افغان‌ش سخن می‌‎زد گفت کشورش از ادامه تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان حمایت می‌کند.

آقای ماس افزود در صورتی که حکومت افغانستان و طالبان حاضر باشد آلمان آماده است برای رسیدن به صلح کنفرانس بن سوم را برگزار کند.

وی تصریح کرد: «اول باید شرایط در افغانستان ایجاد شود و جوانب مخالف باهم بنشینند. این یک پیشنهاد است که در صورت نیاز، ما آماده هستیم کنفرانس بن سوم را که در آن روی آوردن اصلاحات در قانون اساسی، حقوق بشر، حقق زنان که خط قرمز است بحث شود ولی این کنفرانس باید روی یک میکانیزم برگزار شود تا به صلح پایدار بی‌انجامد.»

وزیر خارجه آلمان با اشاره به مذاکرات نمایندگان امریکا و طالبان در قطر بیان داشت روند صلح نباید با سازش‌های نادرست بی‌انجامد. آقای ماس اظهار داشت اگر در مذاکرات صلح دست‌آوردهای ۱۸ سال گذشته از جمله حقوق بشر، حق آموزش و پرورش دختران، حقوق زنان نادیده گرفته شود صلح پایدار در افغانستان تامین نخواهد شد.

در هیمن حال صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه کشور در این نشست خبری گفت تنها راه رسیدن به صلح گفت‌وگوهای مستقیم حکومت و طالبان است.

آقای ربانی افزود: «ما از تلاش همه کشورهای منطقه در راستای دست یابی به صلح ستایش می کنیم اما تاکید می‌کنیم در هر برنامه که در آن حکومت افغانستان و مردم نقش نداشته باشد تامین کننده صلح نیست.»

آلمان درحالی از آمادگی‌ برای برگزاری بن سوم خبر می‌دهد که تا کنون طالبان هیچ چراغ سبزی برای مذاکره مستقیم با حکومت افغانستان از خود نشان نداده است.

مطالب مرتبط