نشست شورای امنیت سازمان ملل؛ طالبان مذاکره با حکومت افغانستان را آغاز کنند

نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان از گروه طالبان خواست که هرچه عاجل، به میز مذاکره با حکومت افغانستان حاضر شود.blank

تدامیچی یاماموتو، روز گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویارک که برای بررسی وضعیت افغانستان برگزار شده بود، گفت که او روی نیاز «بسیار مهم» طالبان برای آغاز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان اصرار دارد. او افزود: «ما در جریان تلاش‌های صلح باید این را بپذیریم که نیاز است تا تمامی تلاش‌های بین‌المللی به شمول تلاش‌های منطقه‌ای برای پشتیبانی از یک پروسه‌ی صلح تحت مالکیت و به رهبری افغان‌ها هماهنگ شود.»

در این نشست که مشاور شورای امنیت ملی کشور نیز اشتراک کرده، در مورد گزارش سه ماهه‌ی سازمان ملل در مورد افغانستان نیز بحث شد.

آنتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد در این گزارش گفته که اکنون نسبت به هر زمان دیگر فرصت دست یابی به یک تفاهم از طریق گفت‌وگو برای پایان دادن به جنگ طولانی افغانستان، وجود دارد. او افزوده است که امیداوار است که  تلاش‌های همه جانبه‌ی دولت‌ها در بخش صلح افغانستان، حکومت این کشور و طالبان را به میز مذاکره بکشاند.

شورای امنیت سازمان ملل در حالی به صلح در افغانستان خوشبین است که هم اکنون، امریکا و طالبان در قطر برای پنجمین بار به مذاکره نشسته اند و روی جزییات رسیدن به یک توافق صلح بحث می‌کنند اما گروه طالبان تا کنون مذاکره با حکومت افغانستان را نپذیرفته اند.

از طرفی هم حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی کشور در این نشست گفت که افغانستان هنوز هم برای مذاکرات مستقیم آماده است و اگر طالبان به واقعیت، خواهان صلح هستند باید در عمل نشان دهند، نه این‌که بالای «مردم بی‌گناه» و نیروهای امنیتی افغان حملات را انجام دهند.blank

مشاور امنیت ملی همچنان اضافه کرد که صلح با طالبان در افغانستان به معنای پایان تهدید تروریزم بین‌المللی نخواهد بود. او افزود که نیروهای امنیتی افغان به مبارزه ‌شان علیه تروریزم ادامه می‌دهند اما مسوولیت این مبارزه تنها به عهده افغانستان نیست و نیاز به «پاسخ پایدار جهانی» دارد.

اواز این شورا خواست در تحریم‌های وضع شده علیه گروه‌های تروریستی تغییری وارد نکند و تصریح کرد: «ناتوانی در این زمینه به ناکامی شورای امنیت در مبارزه موثر علیه تروریزم و بنیادگرایی تعبیر خواهد شد و این گروه‌ها را قادر به ادامه فعالیت‌های مخربانه خواهد کرد.»

در این نشست نماینده‌های اشتراک کننده از کشورهای مختلف حمایت شان را از پروسه صلح افغانستان اعلام کردند و خواهان پیش‌برد این روند به رهبری و مالکیت افغان‌ها شدند.

مطالب مرتبط