دانشجویان افغان در قزاقستان:

دستاوردهای جوانان قربانی روند صلح نشود

شماری از دانشجویان افغان مقیم قزاقستان، از نشست دوحه و احتمال قربانی شدن دستاوردهای ۱۸ ساله‌ی جوانان در روند صلح، ابراز نگرانی کردند. داکتر مهدی نوری در این نشست به عنوان مهمان ویژه از افغانستان حضور داشت.
blank

این دانشجویان در برنامه‌ی که از سوی انستیوتوت یاکی مون  و انجمن توسعه و مشارکت افغانستان و قزاقستان ( AFGQAZ)در دانشگاه الفارابی این کشور برگزار شده بود، گفتند که هرچند به آینده‌ی بهتر افغانستان امیدوار اند اما نمی‌خواهند که دستاوردهای ۱۸ سال گذشته در عرصه‌های حقوق زنان، آزادی بیان و جوانان نباید در پروسه صلح قربانی شود.

خبرنگار افق از الماتی قزاقستان گزارش می‌دهد که در این نشست شماری از نماینده‌های دولت قزاقستان، رییس انستیتوت بانکیمون و مهدی نوری مهمان ویژه از افغانستان نیز حضور داشتند. نماینده وزارت خارجه قزاقستان گفت که قزاقستان دوست و همکار نزدیک با دولت افغانستان است و آستانه از برنامه صلح در این کشور حمایت می‌کند.

او افزود: «صلح در افغانستان به معنی صلح در منطقه است بنا بر این جمهوری قزاقستان از برنامه صلح کابل حمایت می‌کند. ما تعهد بر ادامه همکاری های مان برای مردم افغانستان داریم.»

از طرفی هم عالیه سدید به نمایندگی دانشجویان افغان در این نشست گفت که در برنامه‌های صلح باید برنامه‌ی مشخص برای زنان افغانستان در نظر گرفته شود و زمان آن رسیده است که دختران افغان از حقوق مساوی با مردان برخوردار باشند.

این در حالی است که فعالان مدنی، جوانان و زنان در افغانستان نیز از قربانی شدن دستاوردها در گفت‌وگوهای صلح ابراز نگرانی کرده‌اند اما مقام‌های دولت افغانستان گفته‌اند که این دستاوردها قربانی صلح نخواهد شد.

مطالب مرتبط