ایران؛ سریال ممتد ترور در هرات

در نزدیکی منارهای مصلی ولایت هرات، شامگاه روز یک‌شنبه علی جمعه محبی، چهره‌ی سرشناس مردمی هرات مورد حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و جان باخت.blank

هرات پیش از این هم شاهد رویدادهای مشابه بوده است؛ رویدادهایی که در آن، علمای دینی عمدتا شیعه آماج قرار گرفته اند. در برخی موارد، طالبان مسؤولیت حمله ها را بر عهده گرفته اند؛ اما پس از آنکه روند صلح با طالبان، دست کم به صورت یکجانبه از سوی دولت، کلید خورده، این گروه نیز سعی می کند از پذیرش مسؤولیت رویدادهای تفرقه انگیزی مانند ترور علمای شیعه، حمله به مساجد و اجتماع نمازگزاران یا عزاداران و… دامن برچیند و چه بسا آنها را محکوم کند.

آخرین تیر ترور شام یک شنبه علی جمعه محبی را از پای درآورد. محبی از چهره های سرشناس هرات بود که برادرش منشی شورای ولایتی هرات است. محبی خود نیز علاقه داشت وارد بازی بزرگتر سیاسی شود؛ او در انتخابات پارلمانی که چند ماه قبل برگزار شد نامزد شد اما براساس مشوره ها به نفع یکی دیگر از نامزدان حوزه هرات کنار رفت.

ترور افراد با نفوذ ولایت هرات به کرات اتفاق افتاده است و به معمای حل نشدنی تبدیل شده است. نهادهای امنیتی و کشفی نتوانسته‌اند که ریشه‌های ترورها را خشک کنند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات که به‌خاطر غم شریکی با بستگان علی جمعه محبی به خانه‌شان رفته بود، از نهادهای امنیتی و کشفی خواست تا عاملان ترور آقای محبی را شناسایی و بازداشت کنند.

در ماه سرطان سال جاری شیخ جعفر توکلی، روحانی برجسته شیعه در هرات ترور شد و قبل از وی نیز چندین چهره با نفوذ هراتی کشته شدند.

بارها مقام‌های محلی هرات پس از ترورها وعده‌ بازداشت عاملان ترورها داده‌اند، اما به گفته‌ی کامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات تاکنون این عاملان بازداشت نشده‌اند.

او به افق، گفت: «ترورها وجود دارد، اختطاف‌ها وجود دارد، از طریق دولت هیچ عکس العملی و هیچ حرکت به‌جا و قناعت بخشی صورت نگرفته است.»

گفته‌های وجود دارد که ترورهای سازمان یافته در هرات از سوی کشورهای همسایه انجام می‌شود.
قادر کامل، کارشناس سیاسی در هرات به افق، گفت: «برخی از کشورهای همسایه هرات را حوزه نفوذ شان قلمداد می‌کنند و می‌خواهند که در حوزه غرب نفوذ داشته باشند. اگر نهادهای استخباراتی و کشفی اسناد و شواهدی در اختیار دارند در پدیده‌ها ترورها و اختطاف، این‌ها باید که سکوت اختیار نکند و پنهان کاری نکنند و از طریق مجراهای دیپلماتیک اقدام کنند.»
پیشتر فضل الرحمان خادم، مدیر عمومی مبارزه با تروریزم پولیس هرات مدعی شده بود که بسیاری از ترورها در شهر هرات توسط «سپاه پاسداران ایران» مدیریت می‌شود.
حکومت باید از ترورهای افراد با نفوذ هرات درس بگیرد و اقدامات جدی برای مهار این پدیده روی دست بگیرد، تا بیشتر از این سناریوی ترورها در جغرافیای هرات قربانی نگیرد.

سریال ترور در هرات ادامه دارد. اخیرا یک عالم سرشناس شیعه در هرات ترور شد. شیخ جعفر توکلی؛ نمایندگی یک مرجع پرنفوذ شیعه در عراق یعنی آیت الله حکیم را در افغانستان بر عهده داشت و همزمان، مسؤول رادیوی محلی حکمت هم بود.

هرات با ایران مرز مشترک دارد از سوی هم نفوذ استخباراتی و تخربی ایران نیز در هرات بیش از هر ولایت دیگر قابل درک است. بخش از ترورهای سازمان یافته علیه کسانی که نفوذ قابل توجهی در میان مردم هرات دارند و از سیاست های مغرضانه ایران در این ولایت سرپیچی می‌کنند توسط مهره‌های ایران صورت می‌گیرد.

 

مطالب مرتبط