قانونی: جمهوریت در افغانستان غیر قابل معامله است، امارت پذیرفتنی نیست

محمد یونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری می‌گوید که در گفت‌وگوهای صلح «جمهوریت» در افغانستان غیر قابل معامله است و امارت اسلامی نیز پذیرفتنی نیست.blank

آقای قانونی که امروز در محفل بزرگداشت از هشتمین سالروز کشته شدن مولانا عبدالرحمن سیدخیلی، از فرماندهان جهادی و فرمانده پیشین پولیس پروان و قندز، سخن می‌زد، به صلح به رهبری افغان‌ها و حضور دولت افغانستان در مذاکرات صلح تاکید کرد.

محمد یونس قانونی گفت‌وگوهای پشت پرده و ناروشن صلح را سوال بر انگیز خواند و افزود: «اگر مصالحه توسط چند فرد صورت بگیرد و حوزه مقاومت در آن نقشی نداشته باشد، صلح نه بلکه تغییر جغرافیای جنگ است.»

او مذاکره و توافق زلمی خلیل‌زاد را مهم خواند اما افزود که نگران است که در پی این مذاکرات و تعهدها، سرنوشت مردم و مسئله قطعات مسلح مربوط به گروه طالبان چه خواهد شد.

قانونی می‌افزاید که سرنوشت قطعات مسلح طالبان پس از صلح باید روشن شود و صلحی که یک طرف «تا دندان مسلح» و طرف دیگر خلع سلاح باشد پذیرفتنی نیست.

طالبان همواره حضور نیروهای خارجی در افغانستان را «اشغال» خوانده‌اند و جنگیدن خود را نیز به همین دلیل می‌دانند اما یونس قانونی که یکی از اشتراک کنندگان نشست مسکو و گفت‌وگو با طالبان نیز بود، می‌گوید که به نمایندگان این گروه گفته است که نه افغانستان در اشغال است و نه دیگر امارت طالبانی آن‌ها پذیرفتنی است.

مطالب مرتبط