وزارت داخله: تقرر فرمانده جدید پولیس بلخ سیاسی نیست

وزارت امور داخله می‌گوید که تقرر عبدالرقیب مبارز به جای اکرم سامع در فرماندهی پولیس بلخ، سیاسی نه بلکه برای بهبود وضعیت امنیتی این ولایت است.blank

برکناری اکرم سامع از این فرماندهی با مخالفت شدید عطا محمد نور، والی پیشین بلخ رو‌به‌رو شده است. فرمانده جدید پولیس بلخ قرار است امروز از سوی وزارت امور داخله معرفی شود اما عطا محمد نور می‌گوید که این تصمیم ارگ و توطئه علیه امنیت شهر مزار شریف است.

اما وزارت داخله در یک خبرنامه گفته است که تغییر و تبدیل یک «اصل» است و آقای مبارز نیز بر اساس همین اصل در این سمت گماشته شده است. خبرنامه افزوده است که از زمان تصدی اکرم سامع وضعیت امنیتی شهر مزار شریف و برخی ولسوالی‌های بلخ نگران کننده شده است و نیز برخی از تاجران در بندر حیرتان مشکلاتی داشتند که ایجاب تغییر و تبدیل مقام‌های امنیتی این ولایت را می‌کرد.

وزارت امور داخله همچنان وجود افراد مسلح غیر مسوول را در این ولایت سبب افزایش فعالیت باندهای جنایتکار و فعالیت گروه‌های تروریستی خوانده که به گفته‌ی این وزارت وضعیت بلخ را نا مطلوب کرده است.

عطا محمد نور که مخالف برکناری فرمانده پولیس این ولایت است، امروز از مردم و مغازه داران ولایت بلخ خواسته که از خانه‌های شان بیرون نشوند. گزارش‌ها از این ولایت می‌رساند که داخل شهر به خود چهره‌ی نظامی گرفته و تمامی دکان‌ها و نهادها در این شهر تعطیل است.blank

با این حال وزارت امور داخله تاکید کرده که عبدالرقیب مبارز، فرمانده جدید پولیس ولایت بلخ امروز «رسماً» معرفی خواهد شد.

برخی مقام‌های امنیتی پیشین نیز تغییر و تبدیل در بخش امنیتی ولایت بلخ را بر اساس نیازهای امنیتی این ولایت خوانده‌اند. امرالله صالح، وزیر پیشین امور داخله در صفحه‌ی فیسبوکش نوشته است که در دوران تصدی جنرال اکرم سامع، دامنه نا‌امنی ها زیاد شد و چندین بار طالبان توانستند شاهراه بین مزارشریف و شبرغان را مسدود کنند و سلسله ترورهای واضح و پنهان نیز تا شهر مزار شریف رسید.

آقای صالح افزوده که کسی که به جای سامع مقرر شده هیچ نوع تعلق به هیچ گروه سیاسی که به ضد منافع متنفذین و «زورمندان» بلخ داشته باشد ندارد.

تنش‌ها میان عطا محمد نور و ارگ ریاست جمهور یک سال پیش پس از آن شدت گرفت که رییس جمهور او را از سمِت ولایت بلخ برکنار کرد اما او کنار نرفت و تا سه این تنش‌ها دوام کرد. پس از آن هردو طرف روی برخی موارد تفاهم کردند و عطا محمد نور از این کرسی کنار رفت.

او اکنون می‌گوید که برکناری‌های اخیر در بلخ خلاف تفاهم‌نامه‌ی است که ارگ با او امضا کرده است.

مطالب مرتبط