اعضای پیشین گروه طالبان:

دولت در روند صلح مانع ایجاد می‌کند

شماری از اعضای پیشین گروه طالبان می‌گویند که دولت افغانستان بر ضد صلح تبلیغات می‌کند و مانع این روند می‌شود.blank

حزب حرکت انقلاب اسلامی افغانستان که رهبری آن به دست اعضای پیشین گروه طالبان است امروز در یک نشست خبری اعلام کرد که همه مردم افغانستان، رهبران سیاسی و مقام‌های پیشین حکومتی از صلح حمایت می‌کنند اما دولت در این مورد «سر و صدای بیجا» راه انداخته است.

قلم‌الدین مهمند، رییس این حزب و وزیر دوره حکومت طالبان در نشست امروز گفت که از طالبان نیز می‌خواهد تا در مذاکرات صلح انعطاف‌پذیر شوند و آتش‌بس اعلام کنند. آقای مهمند افزود: «از طالبان به‌صورت جدی می‌خواهیم که در مذاکرات صلح انعطاف‌پذیر باشند تا این مذاکرات با چالش مواجه نشود. در زمانی که مذاکرات جریان دارد، از حملات انفجاری که افراد ملکی در آن کشته می‌شوند جلوگیری شود.»

او همچنان از پیشرفت‌های زیاد در نشست قطر خبر داده می‌گوید: «در مذاکرات قطر روی چگونگی خروج، زمان‌بندی خروج امریکا و تعریف تروریزم بحثی با جزییات صورت گرفته است.»

با این حال او دولت افغانستان را به سنگ اندازی در روند صلح متهم می‌کند و با اشاره به اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی کشور در امریکا، می‌گوید: «دولت در مقابل صلح ایستاد می‌شود، در حدی که نماینده‌ی خود را به امریکا می‌فرستد و برای امریکایی‌ها می‌گوید که این صلح به فایده شما نیست، خلیل‌زاد به نفع شما نیست، اجماع ملت افغانستان به نفع شما نیست.»

او همچنان می‌گوید که دولت افغانستان باید «صلح» را نسبت به «انتخابات» ترجیح بدهد چون به باور او «انتخابات، مشکلات افغانستان را حل کرده نمی‌تواند». او می‌گوید که انتخابات در افغانستان تقلبی است و به مردم اجازه نمی‌دهد در این روند شرکت کنند.

حرکت انقلاب اسلامی، رییس جمهور غنی را نیز به کمپاین‌های پیش از وقت و تقرری‌های کمپاینی متهم می‌کند و می‌گوید که آقای غنی خلاف قوانین عمل می‌کند.

رییس پیشین این حزب نیز یک ماه پیش از سوی رییس جمهور به عنوان سرپرست و نامزد وزیر وزارت حج و اوقاف تعیین شده است.

مطالب مرتبط