بالامرغاب بادغیس؛ نقطه عطف حملات طالبان

بیش از یک هفته است که اوضاع امنیتی ولسوالی بالامرغاب بادغیس بحرانی است. طالبان مسلح مجهز با دوربین‌های شب‌بین برای تصرف پوسته‌های نیروهای دولتی و محدود کردن ساحه‌ی حاکمیت دولت به پیش می‌تازند.blank

حلقه‌ی محاصره نیروهای دولتی در ولسوالی بالامرغاب هر لحظه تنگ‌تر می‌شود. طالبان در اقدامی غافلگیرانه و حساب شده تا مرکز این ولسوالی پیشروی کرده‌اند.
عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس به افق، گفت که حتی طالبان موفق شده‌اند که بالای ساختمان ولسوالی بالامرغاب نیز شلیک کنند.

نیروهای دولتی مستقر در بالامرغاب که تعداد شان زیاد نیست و امکانات کافی ندارند، روحیه شان را در جنگ با طالبان باخته‌اند.
طالبان با حداکثر نیرو و امکانات نظامی بالای پوسته‌های نیروهای دولتی در بالامرغاب هجوم می‌آورند و در یک چشم برهم زدن این پوسته‌ها را تصرف می‌کنند. در یک هفته گذشته حملات این چنینی به کرات در بادغیس اتفاق افتاده است.
در جریان این حملات، نیروهای افغان یا تا آخرین مرمی باید بجنگند، کشته و یا زخمی شوند و یا در مقابل طالبان سر تسیلم فرود بیاورند.
فرید اخیزی، عضو شورای ولایتی بادغیس در صحبت با خبرگزاری افق، گفت که در طول یک هفته در ولسوالی‌های بالامرغاب، قادس و مقر در حدود ۱۰۰ نیروی دولتی کشته و بیش از ۷۰ تن دیگر زخمی شده اند.
او افزود که بیشتر این تلفات در بالامرغاب اتفاق افتاده است.

به گفته او، خطر سقوط ولسوالی بالامرغاب را بیش از هر زمانی تهدید می‌کند و بسیاری‌ها در بادغیس نگران بروز فاجعه انسانی در این ولسوالی هستند.

اما تا هنوز هم دیر نشده است و حکومت با اعزام نیروهای تازه نفس و افزایش حملات هوایی خواهد توانست که طالبان را از مرکز ولسوالی بالامرغاب متواری کند.

در فصل سرما نیروهای دولتی در حالت تدافعی قرار داشته‌اند و طالبان از این فرصت استفاده کرده و برای تصرف پوسته‌های نیروهای افغان هم برنامه ریزی کرده‌اند و هم جنگجویان بیشتری در صفوف خود شامل ساختند.
جنیدالله اشکانی، یک تن از فعالان مدنی بادغیس به افق، گفت که حکومت هیچ توجهی برای سرکوب طالبان در بالامرغاب ندارند. او تاکید دارد که باید بی‌درنگ به وضعیت بحرانی این ولسوالی سر و سامانی داده شود.

اداره محلی بادغیس از مقام‌ها در وزارت دفاع و داخله خواسته‌‍است که هر چی زودتر نیرو و امکانات بیشتری به این ولایت بفرستند، تا ابتکار جنگ به دست نیروهای افغان باشد.

جمشید شهابی، سخنگوی والی بادغیس به افق، می‌گوید که به زودترین فرصت ممکن نیروهای تازه نفس به این ولایت می‌رسند و عملیات‌های پاکسازی آغاز خواهد شد.
بیش از پنج سال ماه می‌شود که راه ارتباطی بالامرغاب از سلطه حکومت افغانستان خارج شده است. نیروهای افغان به هیچ عنوان جسارت نمی‌کنند که از طریق زمین به این ولسوالی به شدت ناامن سفر کنند.

تنها راه ارتباطی بالامرغاب برای حکومت از طریق هوا است. اما به گفته‌ی عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس، پروازهای نظامی کمی به سمت این ولسوالی انجام می شود.

مطالب مرتبط