خلیل‌زاد: امریکا و ناتو در مورد خروج از افغانستان تصمیم مشترک می‌گیرند

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که حضور یا خروج نیروهای امریکایی از افغانستان وابسته به تصمیم مشترک این کشور با ناتو است و کار مشترک با پیمان اتلانیتک شمالی اولویت امریکا است.blank

آقای خلیل‌زاد در صفحه‌ی توییتر خود نوشته است:‌ «کار مشترک با ناتو و دیگر شرکا و متحدان اولویت روز اول ما بود. ما باهم آمدیم و ما تمام تغییرات در حضور‌مان را به طور مشترک انجام خواهیم داد. و اگر ترک کردیم، باهم ترک می‌کنیم.»

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از موضوعات مهم تیم‌های مذاکراه کننده طالبان و امریکا در مذاکرات قطر بوده است. دو طرف گفته‌اند که روی این موضوع بحث مفصل با جزییات صورت گرفته است اما هیچ توافقی در این زمینه به دست نیامده است.

ناتو یا پیمان اتلانتیک شمالی پیش از این اعلام کرده بود که خروج این پیمان افغانستان وابسته به پیشرفت در گفت‌وگوهای صلح است.

امریکا در افغانستان ۱۴ هزار نظامی دارد و پیش از این گزارش‌هایی در مورد خروج نیمی از این نیروها پخش شده بود اما مقام‌های امریکایی گفته‌اند که این کشور افغانستان را با وضعیت جنگ رها نخواهند کرد و هر تصمیمی مطابق به بررسی‌های آنان از توانایی نیروهای امنیتی افغان گرفته خواهد شد.

مطالب مرتبط