کمیسیون انتخابات، تقویم انتخاباتی را تغییر می‌دهد

کمیسیون مستقل انتخابات می‎گوید تقویم انتخاباتی قبلی که ۱۵ روز از آغاز آن گذشته قابل تطبیق نیست و باید هرچه زودتر تقویم جدید در هماهنگی با شرکای انتخابات اعلام شود.blank

مولانا محمد عبدالله، عضو جدید کمیسیون مستقل انتخابات امروز در یک کنفرانس خبری گفت، تغییرات در رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی، استفاده از تکنالوژی بایومتریک در روند ثبت‌نام رای‌دهندگان و شناساسی رای‌دهندگان از طریق این دستگاه باعث شده که تقویم انتخابات به تعویق بی‌افتد.

آقای عبدالله افزود تعیین تقویم انتخاباتی به پلان‌های عملیاتی بخش تخنیکی کمیسیون انتخابات و شرکای انتخاباتی ارتباط دارد. وی می افزاید کمیسیون اننتخابات در مورد تمدید تقویم انتخاباتی با نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، کشورهای تمویل کننده، نهادهای ناظر انتخاباتی و در حال رایزنی است.

کمیسیون انتخابات تاکید دارد که تقویم جدید انتخاباتی باید تا دو روز دیگر اعلام شود در غیرآن مطابق به قانون انتخابات تقویم قبلی قابل اجرا است.

او تصریح کرد: «باید مشخص شود که ما چقدر زمان نیاز داریم، اگر زمان طولانی‌تر آن را تمدید کنیم بنا بر اقلیم افغانستان ممکن مانع برگزاری انتخابات سراسری شود. اگر ما زودتر و به میعاد کمتر تمدید کنیم شاید به آن عمل  کرده نتوانیم که تمدید سه باره تقویم انتخابات افتضاح به بار می‌آورد.»

براساس تقویم انتخابات، ثبت نام مجدد رای‌دهندگان و نامزدان انتخابات پارلمانی حوزه غزنی باید به تاریخ ۱۰ ماه حوت آغاز می‌شد اما به دلیل تغییرات در سطح رهبری کمیسیون این کار  به تعویق افتاده است.

آقای عبدالله افزود با توجه به مشکلاتی که در دستگاه بایومتریک وجود دارد با آپدیت کردن آن می‌توان ثبت‌نام رای‌دهندگان را آغاز کرد.

کمیسیون مستقل انتخابات درحالی از به تعویق افتادن تقویم انتخاباتی خبر می‌دهد که نتایج نهایی انتخابات پارلماین ۱۵ ولایت باقی مانده را هنوز اعلام نکرده است.

مسوولان در این نهاد انتخاباتی می‌گویند نتایج نهایی انخاباتی پارلمانی ولایت‌های بلخ، هرات، پکتیکا و حوزه اهل هنود و سک‌عل را تا آخر هفته جاری اعلام می ‌ند.

مطالب مرتبط