عبدالله: بین دولت افغانستان و امریکا فضای بی‌اعتمادی وجود ندارد

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور می‌گوید که امریکا بیشترین تلاش را برای صلح و توسعه افغانستان انجام داده و بی‌اعتمادی بین دو کشور وجود ندارد.blank

این سخنان عبدالله ظاهراً در واکنش به اظهارات حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور است که در واشنگتن بیان کرده بود. او مذاکرات صلح بین امریکا و طالبان را مبهم خوانده بود و زلمی خلیل‌زاد، فرستاده امریکا برای صلح افغانستان را متهم به مشروعیت بخشی به گروه طالبان کرده بود.

عبدالله عبدالله، امروز در نشستی زیر نام «نقش زنان در سکتور انرژی» در کابل گفت که سیاست خارجی بحث منافع ملی کشور است، بحث سلیقه‌ای و احساساتی که یک‌باره تمامی دستاوردهای مردم افغانستان و قربانی‌های کشورهای دیگر در افغانستان فراموش شود، نیست.

رییس اجرایی افزود: «بین افغانستان امریکا بی‌اعتمادی وجود ندارد. در کار بین شرکا بحث‌هایی وجود می‌داشته باشد که در همان فضای دیپلماتیک، به شکلی که مناسبات دوستانه ایجاب می‌کند، مطرح می‌شود.»

او می‌گوید که استحکام مناسبات با جامعه جهانی در اولویت حکومت افغانستان است و افغانستان در نقطه‌ی قرار ندارد که مناسبات خود را با جامعه بین‌المللی برهم بزند چون به باور او؛ تیرگی این روابط به نفع کشور نیست.

آقای عبدالله می‌افزاید مناسبات افغانستان با جامعه بین‌المللی تعریف شده است و در حال حاضر بیشترین ضرورت به این مناسبات است که ادامه خواهد یافت.

از طرفی هم آقای عبدالله به آغاز مذاکرات بین حکومت افغانستان، احزاب سیاسی و گروه طالبان تاکید می‌کند و می‌گوید که نقطه اصلی مذاکرات صلح زمانی آغاز می‌شود که «افغان‌ها» دور یک میز بنشینند و حقوق مردم افغانستان را از طرفی که عامل آغاز جنگ و ادامه جنگ در کشور است، مطرح کنند.

با این حال گروه طالبان، با انجام مذاکرات طولانی و دوامدار با امریکا، تا کنون نپذیرفته‌اند که با حکومت افغانستان وارد مذاکره شوند.

مطالب مرتبط