قهرمانان فیسبوکی فراه؛ سه مقام ارشد در مناطق امن عکس فیسبوکی گرفتند

والی و فرمانده پولیس ولایت فراه با کاروان موترهای زرهی و شمار زیادی از نیروهای مسلح، قسمت‌های از شهر فراه را در روز نخست سال با موتورسایکل طی کردند و آلبوم‌های عکس‌های گوناگون جهت تبلیغات در فیسبوک ثبت کردند.blank

محمد شعیب ثابت، والی و رحمت الله صدیقی، فرمانده پولیس ولایت فراه به گونه‌ی نوبتی از یک موتور سایکل برای گفتن عکس فیسبوکی استفاده کرده‌اند و با این اقدام می‌خواستند ثابت کنند که وضعیت امنیتی شهر فراه در دوران حکمروایی آن‌ها بهبود چشم گیری رونما شده است.
اما تمام عکس‌های که از این دو مقام بلندپایه و رییس امنیت ملی گرفته شده است، آن‌ها را در شهر فراه نشان می‌دهد، در این مناطق طالبان حضور ندارند.
گشت و گزار در مناطق امن فراه با کاروان موترهای زرهی و نیروهای تا دندان مسلح اقدام جسورانه پنداشته نمی‌شود، بلکه از ناتوانی حکومت در راستای دسترسی به مناطق دور دست در فراه پرده بر می‌دارد.
مسوولان مطبوعاتی در فراه هم با نشر این گونه تصاویر در فیسبوک اداره محلی و فرماندهی پولیس فراه، نشان داده‌اند که چقدر قدرت تحلیل شان در مورد بازخورد منفی این اقدام مقام‌های ارشد سطحی گرایانه بوده است و نباید این گونه تصاویر پخش می‌شد.
نشر این تصاویر واکنش‌های منفی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است.

سرازیر شدن سیلاب‌ها در فصل سرما در قسمت‌های از شهر فراه، میدان فیسبوک را برای خودنمایی والی و فرمانده پولیس باز کرد و از این دو مقام، عکس‌های با کیفیت در جریان کمک به مردم گرفته شده بود و مرتباً این تصاویر در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شد.
مصروف شدن مقام‌های ارشد فراه به فیسبوک تبعات منفی در ابعاد گوناگون به ویژه وضعیت امنیتی خواهد داشت.
فراه ناامن‌ترین ولایت در غرب افغانستان است. در این کشور طالبان از سوی کشورهای همسایه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌شوند و در چندین ولسوالی فراه نیروهای افغان پای شان را از ساختمان ولسوالی و فرماندهی پولیس بیرون گذاشته نمی‌توانند.

سال ۱۳۹۷ ولایت فراه به کانون حملات طالبان مسلح مبدل شده بود. بساط جنگ و ناامنی‌ها سیر صعودی را به خود گرفته بود و وضعیت امنیتی شکننده و بحرانی بود.
در اواخر ماه ثور طالبان تا تصرف کامل شهر فراه نیز پیش روی کردند و حتی در حوزه اول امنیتی با بیرق شان عکس گرفتند، تا نشان دهند که چقدر دست بازی برای حمله به شهر فراه دارند.blank
تلفات نیروهای افغان در این سال نیز نگران کننده و در عین حال زیاد بود.
مطمیناً که مانند سال‌های پسین گروه طالبان در حال آمادگی گرفتن برای وارد کردن تلفات سنگین در فصل بهار هستند، تا با وارد کردن تلفات بر نیروهای افغان بر حکومت و متحدان خارجی فشار وارد کنند، تا امتیازهای بیشتری در روند صلح به دست آورند.

با تحلیل وضعیت شکننده امنیتی فراه، مدیران جنگ فراه به جای مشغول شدن به گرفتن عکس‌های فیسبوکی، تمام انرژی شان را باید صرف مهار ناامنی‌ها و کاهش حضور طالبان می‌کردند.
هم چنین در دوران حکومت وحدت ملی قهرمان سازی برخی از مقام‌های دولتی در فیسبوک به امر عادی مبدل شده است. بسیاری از مقام‌های ارشد حکومتی افرادی را که در میان مردم «فیسبوک چلونکی» مشهور هستند، استخدام کرده‌اند، تا به نفع شان در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنند.
اما اغلب کاربران شبکه‌های اجتماعی سطح درک شان بلند رفته‌اند و توانایی تشخیص کمپاین‌های فیسبوکی به نفع افراد را دارند و واکنش تند به این گونه کمپاین‌ها نشان می‌دهند.

مطالب مرتبط