برونئی همجنسگرایان و زناکاران را سنگسار می‌کند

برونئی با وجود واکنش کنشگران حقوق بشر و چهره‌های شناخته شده جهانی سرانجام قانون مجازات اسلامی را به اجرا گذاشت. طبق قانون جزایی تازه، براساس شریعت اسلام استوار است همجنسگرایان سنگسار می‌شوند.blank

به نقل از یورور نیوز،‌ همچنین جرائمی نظیر زنا، لواط و داشتن رابطه جنسی خارج از ازدواج، در کنار تجاوز و توهین به پیامبر اسلام در دادگاه‌های این کشور حکم اعدام در پی دارد. مجازات قطع عضو نیز برای جرائمی نظیر دزدی از این پس قانونا به اجرا در می‌آید.

همچنین در قانون آمده است که برخی از این مجازات‌ها نظیر سنگسار و اعدام کردن و شلاق زدن باید در حضور گروهی از مسلمانان به اجرا درآید.

هفته گذشته همزمان با اعلام قانونی شدن مجازات‌های تازه بسیاری از نهادهای حقوق بشری به این امر واکنش نشان دادند. کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل این احکام را «مجازات‌های ظالمانه و غیرانسانی» خواند و خواستار منع اجرای آنها شد.

عفو بین‌الملل نیز در واکنشی به شدت از قانون تازه جزایی در برونئی انتقاد کرد. راشل چوا هوارد، مسئول پژوهش درباره برونئی در سازمان عفو بین‌الملل نوشت: «سنگسار و قطع عضو، حتی در مورد کودکان از موارد شنیع قانون تازه مجازات در برونئی است.»

وی همچنین از برونئی خواست با توجه به الزامات حقوق بشری خود در این قوانین تجدید نظر کند و افزود: «جامعه بین‌الملل باید فورا اجرایی کردن این قوانین از سوی برونئی را محکوم کند.»

مطالب مرتبط