زلمی خلیلزاد: جنگ را ما بر افغانستان تحمیل نکرده‌ایم

زلمی خلیلزاد؛ فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در واکنش به اظهارات طالبان می‌گوید که جنگ افغانستان را امریکا تحمیل نکرده؛ بلکه درگیری همواره میان افغان‌ها بوده که منجر به قربانی‌شدن هزاران غیرنظامی شده‌است.blank

آقای خلیلزاد امروز (یکشنبه، ۲۶ حمل) این موارد را در توییترش نوشت و افزود که افغان‌ها اکنون به‌جای ادامه‌ جنگ، به دنبال راه جدیدی هستند.

پیش از این گروه طالبان با آغاز عملیات بهاری شان گفته بودند که امریکا جنگ را بر افغانستان تحمیل کرده است.

زلمی خلیلزاد افزود که امریکا بحث صلح را وارد جنگ افغانستان کرده‌است. او نوشت: «در جریان مذاکرات، من راه‌هایی را برای کاهش خشونت‌ها پیشنهاد کرده‌ام؛ اما طالبان با امتناع از کار با ما برای پایان‌دادن به جنگ، به کشتار ادامه می‌دهند.»

فرستاده ویژه امریکا برای افغانستان گفت که سریع‌ترین راه برای جلوگیری از خشونت‌ها و تلفات، به توافق‌رسیدن روی یک آتش‌بس است. او از رهبری طالبان خواست که به نمایندگان خود در مذاکرات صلح اجازه دهد تا در این مورد بحث کنند و به نتیجه‌ای برسند.

در پنج دور مذاکرات خلیلزاد با طالبان تنها روی دو مورد یعنی خروج نیروهای امریکایی و همچنین تضمین این‌که افغانستان دیگر به پایگاه تروریزم مبدل نشود، میان مذاکره‌کنندگان بحث و توافق نسبی حاصل‌ شده‌است.

هرچند هردو طرف گفته‌اند که در این موارد به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌اند؛ اما طالبان حاضر به بحث روی آتش‌بس و مذاکره مستقیم با حکومت افغانستان نشده‌اند.

زلمی خلیلزاد گفته‌است که افغان‌ها خواهان یک آتش‌بس همه‌جانبه و به‌دنبال آن برقراری صلح دوامدار در این کشور اند و امریکا در کنار آنان ایستاده‌است.

این اظهارات خلیلزاد در حالی مطرح می‌شود که قرار است او امروز ب

مطالب مرتبط