کارکرد یکساله وزارت زراعت: کاهش واردات، افزایش صادرات

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید که افغانستان در سال گذشته، از حجم کالاهای وارداتی خود کاسته و در برابر، بیشترین میزان صادرات محصولات زراعتی را داشته‌است.blank

نصیراحمد درانی؛ وزیر زراعت، امروز (دوشنبه، ۲۶ حمل) در برنامه حساب‌دهی حکومت به ملت گفت که برعلاوه رشد بی‌پیشینه صادرات افغانستان در سال گذشته، واردات نیز ۱٫۷ درصد کاهش یافته که معادل ۱۳۳ میلیون دالر می‌شود.

آقای درانی افزود که خشک‌سالی نیز در کشور به‌گونه‌ درست مدیریت شد. او افزود: «ما توانستیم که هر بعد خشک‌سالی سال گذشته را که تهدیدی بشری و مالداری بود، با توزیع تقریباً ۱۰۰ هزار تن گندم و حدود ۵۰ هزار تن علوفه‌ متراکم به مالداران، موفقانه مدیریت کنیم که با این کار، از وقوع فاجعه‌ جلوگیری کردیم و اگر جلوگیری نمی‌شد در ۱۵ سال آینده هم جبران‌شدنی نبود.»

وزیر زراعت همچنین گفت که این وزارت در سال گذشته ۲۳۵ شبکه آبیاری را در ۳۴ ولایت کشور ایجاد کرد.

آغاز امکان‌سنجی و مطالعات برای ساخت کانال‌های بزرگ، ساخت لابراتوارها، فارم‌های تحقیقی ‌و تولیدی و آغاز دوباره پروژه‌های راکد، ساخت هزاران هکتار باغ میوه و توسعه جنگلات پسته‌زار، ایجاد صدها سبزخانه‌‌ تجارتی از دیگر دستاوردهای این وزارت در سال ۱۳۹۷ بوده‌است.

درانی اضافه کرد که احیا و حفاظت از ۳۲۰ هکتار جنگل، ۱۴۶۶ هکتار چراگاه، کشتزار نباتات طبی، تولید ۲۰ میلیون نهال و حفاظت از ۴۶۵ هکتار کمربند سبز کابل نیز دیگر کارکردهای وزارت زراعت را تشکیل می‌دهد.

او با اشاره به برنامه‌های وزارت زراعت در سال ۱۳۹۸ گفت که ساخت ۳۴۴ شبکه‌ آبیاری، تکمیل مطالعات امکان‌سنجی کانال‌های بزرگ آبیاری، ساخت ۵۰ قطعه‌ آبیاری قطره‌ای نمایشی، آغاز کار کانال‌های پایانی بند کمال‌خان و آبیاری برخی زمین‌ها با انرژی آفتابی در کنر و بادغیس، از برنامه‌های امسال وزارت زراعت می‌باشد.

مطالب مرتبط