نامزدهای پیروز: پارلمان افتتاح نشود، لویه جرگه را تحریم می‌کنیم

شماری از نامزدان برنده انتخابات پارلمانی سال گذشته، از حکومت می‌خواهند که پارلمان را پیش از برگزاری لویه جرگه‌ مشورتی صلح، افتتاح کند، در غیر آن، آن‌ها لویه جرگه را تحریم خواهند کرد.blank

این نامزدان امروز (سه شنبه، ۲۷ حمل) در یک نشست خبری با صدور قطعنامه‌ای، از حکومت و نهادهای ناظر انتخاباتی خواستند تا «با درنظرداشت وضعیت جاری کشور» با کمیسیون انتخابات در زمینه‌ اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ولایت‌های باقیمانده، همکاری کنند.

در این قطعنامه آمده‌است که دولت باید پس از اعلام نتایج نهایی تمام ولایت‌ها و پیش از برگزاری لویه جرگه‌ مشورتی صلح، پارلمان جدید را افتتاح کند.

این نامزدان می‌گویند که مصروفیت در گفتگوهای صلح و روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باعث شده که انتخابات پارلمانی به فراموشی سپرده شود.

به‌گفته آن‌ها این بی‌توجهی‌ها یک جفا در حق ملت افغانستان بوده و باید هرچه زودتر پارلمان جدید افتتاح شود.

میرداد نجرابی؛ یکی از این نامزدان گفت که در حال حاضر یکی از قوای سه‌گانه دولت غیرفعال است و تمام پروسه‌های سیاسی، مشروعیت ندارد؛ چون همه پروسه‌های سیاسی را پارلمان مشروعیت می‌دهد.

او افزود که نتیجه انتخابات تمام ولایات به‌شمول حوزه کوچی‌ها باید قبل از دایرکردن لوی جرگه اعلام شود، در غیر آن نمایندگان مردم، جرگه را تحریم خواهند کرد.

از طرف دیگر این نامزدان از دخالت‌ در کار کمیسیون‌های انتخاباتی انتقاد کردند. یکی از نامزدان گفت که حکومت در پروسه انتخابات مداخله می‌کند و نتایج برخی ولایت‌ها گروگان گرفته شده‌است.

انتخابات پارلمانی شش ماه پیش در ۳۳ ولایت کشور برگزار شد و نتایج کامل این انتخابات تاکنون اعلام نشده‌است.

مطالب مرتبط