مخالفت طالبان با فهرست ۲۵۰ نفری حکومت؛ کنفرانس است، عروسی نیست

گروه طالبان با فهرست ۲۵۰ نفری اشتراک‌کنندگان نشست دوحه که از سوی حکومت ترتیب شده‌است، مخالفت کرده‌ و گفته‌است که کنفرانس است، عروسی و مهمانی نیست.blank

در یک اعلامیه‌ گروه طالبان که صبح امروز (چهارشنبه، ۲۸ حمل) منتشر شده، آمده‌است که نه تنظیم‌کنندگان نشست دوحه برنامه‌ای برای پذیرش این شمار بزرگ شرکت‌کنندگان دارند و نه اشتراک این تعداد نفر در چنین کنفرانس‌هایی معمول است.

اعلامیه طالبان تصریح کرده که تعداد محدودی از این افراد شامل رهبران سیاسی و بزرگان قومی در فهرست نهایی شامل اند که تنها آنان در نشست اشتراک خواهند کرد. این گروه در مورد فهرست نهایی این نشست اطلاعات بیشتری نداده‌است.

گروه طالبان گفته‌است که تهیه‌کنندگان این فهرست باید بدانند که این یک کنفرانس تنظیم‌شده در یک کشور دوردست است، نه «دعوتی برای عروسی یا مهمانی در هوتل‌های کابل».

حکومت افغانستان روز گذشته (سه‌شنبه) فهرست ۲۵۰ نفری اشتراک‌کنندگان نشست قطر را نهایی کرد و گفت که این فهرست با توافق همه سیاسیون و اقشار جامعه تهیه شده و همه‌ آن‌ها در فهرست جا دارند.

طالبان اما گفته‌اند که «اداره کابل» با تهیه چنین فهرست طولانی می‌خواهد روند گفتگوها برای صلح در کشور را تخریب کند و از پیشرفت در این عرصه هراس دارد.

نشست دوحه قرار است به تاریخ ۲۰ اپریل در پایتخت قطر برگزار شود و برای دو روز ادامه یابد.

این نخستین‌بار است که افرادی به نمایندگی از حکومت افغانستان نیز در نشست با طالبان حضور می‌یابند؛ اما طالبان گفته‌اند که نمایندگان «حکومت کابل» در این نشست مانند نشست مسکو، نظر شخصی‌شان را بیان می‌کنند و از حکومت نمایندگی نخواهند کرد.

حکومت افغانستان تاکنون به مخالفت طالبان با این فهرست واکنشی نشان نداده‌است.

مطالب مرتبط