گروه طالبان تاریخ مرگ ملاعمر را اعلام کرد

گروه طالبان پس از شش سال با نشر عکسی از ملا عمر؛ رهبر و بنیانگذار این گروه برای اولین‌‌بار تاریخ مرگ او را اعلام کرد.blank

طالبان روز چهارشنبه (۴ ثور) با نشر اعلامیه‌ای در وبسایت و توییتر خود گفتند که ملا عمر شش سال پیش در تاریخ ۴ ثور ۱۳۹۲ خورشیدی درگذشت.

ظاهرا این اقدام به دلیل فرارسیدن سالگرد درگذشت او صورت‌ گرفته‌است.

در متنی که طالبان منتشر کرده‌اند برای اولین‌بار تاریخ دقیق مرگ ملاعمر چهارم ثور ذکر شده و علت آن «قضای الهی» خوانده شده‌است.

مرگ ملاعمر در ۶ سرطان ۱۳۹۴ فاش شد و گفته شد که او دو سال پیش از آن درگذشته‌است؛ در حالی که در این دو سال در روزهای عید فطر و عید قربان همچنان پیام‌هایی از طرف او نشر می‌شد.

پس از نشر خبر مرگ ملا عمر، حکومت افغانستان اعلام کرد که او در شهر کراچی پاکستان درگذشته است. هرچند طالبان جزؤیات کامل مرگ ملا عمر را فاش نکرده‌اند؛ اما یک روزنامه‌نگار هالندی حدود یک‌ونیم ماه پیش در کتابی ادعا کرد که او در نزدیک یک پایگاه امریکایی در ولایت زابل زندگی می‌کرده و در همان‌جا درگذشته است. طالبان نیز این ادعا را تایید کردند؛ اما حکومت افغانستان در این مورد واکنش نشان داد و بار دیگر بر مرگ او در پاکستان تاکید کرد.

طالبان در اعلامیه تازه‌ خود اما محل مرگ رهبر سابق خود را اعلام نکرده‌اند.

انتشار خبر مرگ ملا عمر سبب شایعات گسترده‌ای در مورد ساختار رهبری و عملیاتی گروه طالبان نیز شد و حتی استعفای طیب آقا؛ رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر را در پی داشت. طیب آقا در زمان حاکمیت این گروه در دهه ۱۹۹۰ به عنوان منشی و فرد نزدیک با ملاعمر شناخته می‌شد.

ملا محمدعمر در زمان رهبری طالبان چهره مرموزی بود که عکسی از او دیده نشد و پس از سرنگونی این گروه در حمله امریکا در اکتوبر سال ۲۰۰۱ ناپدید شد. محل اختفای ملاعمر نیز هیچ‌گاه روشن نشده‌است.

مطالب مرتبط