وزیر دفاع: هدف از تشدید جنگ، امتیازگیری در روند صلح ‌است

اسدالله خالد؛ وزیر دفاع ملی می‌گوید که مخالفان مسلح دولت جنگ را به‌خاطر امتیازگیری در پروسه صلح و جلوگیری از تطبیق پروژه‌های اقتصادی تشدید کرده‌اند.blank

اسدالله خالد که امروز (پنجشنبه، ۵ ثور) در برنامه «حساب‌دهی حکومت به ملت» صحبت می‌کرد، گفت که جنگ نظر به زمان مشابه در سال گذشته، کمتر شده‌است.

آقای خالد افزود با آن‌که این وزارت برنامه عملیات بهاری را ترتیب کرده‌بود؛ اما به‌دلیل «احترام به صلح» و کاهش جنگ این عملیات را اعلام نکرد.

این در حالی است که پیش از اعلام عملیات بهاری طالبان، دولت عملیاتی را به‌نام «خالد» اعلام کرده‌بود. طالبان نیز با اعلام عملیات بهاری خود، با اشاره ضمنی به این تصمیم دولت، اقدام خود را واکنشی در برابر آن دانستند.

وزیر دفاع که دستاوردهای این وزارت در سال گذشته را ارائه می‌کرد، گفت که وزارت دفاع ملی در سال گذشته در بخش‌های انکشاف قوت‌ها، اردوی محلی، دوبرابرسازی قوای هوایی، تنظیم کادر و پرسونل، ملکی‌سازی بخش‌هایی از وزارت، مدغم‌کردن اداره‌های موازی در این وزارت، مبارزه با فساد و رسیدگی به زخمیان، خانواده‌های شهدا و اسیران، دستاورد داشته‌است.

اسدالله خالد اضافه کرد که فرقه نیروهای کماندو در سال گذشته به قول اردو ارتقا پیدا کرد که در سراسر کشور فعالیت دارد.

او افزود: «برای امنیت شمال‌ شرق، قول اردوی ۲۱۷ پامیر در قندوز کارش در جریان است و به‌زودی افتتاح می‌شود. قوت‌های منطقه‌ای نیز بر اساس یک ضرورت که قبلا بالای آن فکر شده‌بود ایجاد شده‌است.»

وزیر دفاع همچنین گفت که یکی از اهداف این وزارت در سال گذشته دوبرابرسازی نیروهای هوایی کشور بوده که این نیروها با طیاره‌های جنگی بلک‌هاک، «ام‌سی ۲۰۸» و «ام‌دی ۵۳۰» اکمال شده‌اند. او افزود که اکنون ۲۳ چرخبال بلک‌هاک، ۱۸ چرخبال ام‌دی ۵۳۰ و هشت چرخبال ام‌سی ۲۰۸ در اختیار این قوا قرار دارد و در سال جاری حدود ۳۳ بال دیگر از همه‌ آن‌ها در اختیار نیروهای هوایی قرار خواهد گرفت.

اسدالله خالد همچنین بر جوان‌سازی نیروهای ارتش تاکید کرد و افزود که در سال گذشته صدها جوان در چارچوب این نیروها استخدام شده‌اند و بیش از هزار تن مشمول جنرالان و دگروالان که شرایط تقاعد را داشتند بازنشسته شده‌اند.

او از الکترونیکی‌شدن سیستم منابع بشری این وزارت هم خبر داد و گفت: «مدیریت منابع بشری به سیستم الکترونیکی می‌شود. اکنون ۹۳ فیصد کارش تکمیل شده و با اکمال آن دیگر از واسطه‌گرایی، ترفیعات و تبدیلی‌های سلیقه‌ای جلوگیری می‌شود و در رسیدن معاشات به وقت معین و تنظیم حاضری کارمندان نیز کمک می‌کند.»

وزیر دفاع گفت که در جریان سال گذشته برای خانواده‌های شهدا نیز خانه، زمین و بورسیه‌های تحصیلی توزیع شده‌است.

او همچنین از آمادگی این وزارت در سال جاری برای بازپس‌گیری مناطق خارج از اداره دولت و همچنین تقویت پاسگاه‌ها امنیتی خبر داد. وزیر دفاع گفت که این وزارت در سال جاری پاسگاه‌های کوچگ ارتش را از سراسر افغانستان برمی‌دارد و به‌جای آن قرارگاه‌های بزرگتری ایجاد می‌شود.

آقای خالد تلفات ملکی در عملیات‌های نیروهای امنیتی را نیز‌پذیرفت؛ اما گفت که بیشتر این تلفات، تلفات ملکی نیست؛ اما دشمن تلاش می‌کند از چنین مجراهایی برای تبلیغات استفاده‌ کند. او افزود که این وزارت تلاش دارد تا از اندک‌ترین تلفات بر افراد ملکی نیز جلوگیری شود.

این در حالی است که روز گذشته یوناما گزارش داد که تلفات ملکی در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ کاهش یافته؛ اما بیشترین تلفات غیرنظامیان در این مدت، ناشی از عملیات‌ نیروهای دولتی و خارجی بوده‌است.

مطالب مرتبط