جهش دوبرابری قیمت طلای سرخ؛ هر کیلو زعفران ۶۰ هزار افغانی

در بازارهای محلی هرات هر کیلو طلای سرخ یا زعفران با جهشی دوبرابری تا ۶۰ هزار افغانی به فروش می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود که این قیمت تا چندماه دیگر افزایش پیدا کند.

blank

در فصل برداشت زعفران در سال گذشته (۱۳۹۷)، هر کیلو زعفران تا ۳۰ هزار افغانی در بازارهای هرات به‌فروش می‌رسید و افت شدید قیمت زعفران بسیاری از زعفران‌کاران را زیانبار کرده‌بود.

در چندسال گذشته هر کیلو زعفران هرات، به بیش از ۱۰۰ هزار افغانی نیز به‌فروش رسیده‌است.

دلیل افزایش قیمت
زعفران افغانستان بازار خوبی در کشورهای عربی، هند، ترکیه و چندین کشور اروپایی دارد.

سعد خطیبی؛ رییس اتاق تجارت و صنایع هرات به افق، گفت که بیشتر زعفران هرات به کشور هند صادر می‌شود و آن‌ها برای پیداکردن بازارهای جدید هم تلاش می‌کنند.

کشور هند از زعفران افغانستان نیز تعرفه گمرکی دریافت نمی‌کند.

دلیل افزایش قیمت زعفران در بازارهای هرات، صادرات زیاد طلای سرخ به کشورهای خارجی می‌باشد.

همچنین سال گذشته ترکیه تعهد سپرده بود که ۳۰۰ کیلو زعفران را از افغانستان با قیمت مناسب خریداری خواهد کرد.

blank

بشیراحمد رشیدی؛ رییس اتحادیه ملی زعفران‌کاران افغانستان در صحبت با خبرگزاری افق، از حکومت می‌خواهد که حجم صادرات زعفران به کشورهای اروپایی و عربی را افزایش دهد.

به باور او، صادرات زعفران به این کشورها، باعث رونق دوباره زعفران خواهد شد و مطمئناً قیمت زعفران نیز جهش فوق‌العاده‌ای خواهد یافت.

چالش‌ در بخش پروسس و بسته‌بندی
هنوزهم مشکلاتی در بخش برداشت، پروسس و بسته‌بندی زعفران وجود دارد و این چالش‌ها باعث شده که زعفران به قیمت بلندتری در کشورهای منطقه به‌فروش نرسد.

بشیراحمد احمدی؛ آمر امور زراعتی ریاست زراعت هرات به افق گفت که باید زعفران‌کاران معیارهای بهداشت را هنگام برداشت و پروسس زعفران مراعات کنند تا این محصول‌ در کشورهای خارجی بازار خوبی داشته‌باشد.

لابراتوارهای تعیین کیفیت و امراض آفات زعفران در هرات وجود دارد. استفاده از این لابراتوارها تا میزانی توانسته بر افزایش کیفیت زعفران مؤثر واقع شود.

لابراتوارهای تعیین کیفیت و امراض آفات زعفران
لابراتوارهای تعیین کیفیت و امراض آفات زعفران

افغانستان رقیب ایران
زعفران افغانستان به‌لحاظ کیفیت نسبت به زعفران ایران از درجه بهتری برخوردار می‌باشد. رفته‌رفته، افغانستان در بخش تولید زعفران به رقیبی برای ایران مبدل شده‌است.

بشیراحمد رشیدی؛ رییس اتحادیه ملی زعفران‌کاران افغانستان می‌گوید که روند رشد زعفران در کشور سریع است و در چندسال آینده، طلای سرخ افغانستان با حمایت حکومت، خواهد توانست که نبض بازارهای جهانی برای فروش زعفران را در اختیار بگیرد.

بارها مقام‌های افغان ایران را متهم کرده‌بودند که زعفران و پیاز زعفران بی‌کیفیت خود را به افغانستان صادر می‌کند و فروش زعفران ایران به‌نام افغانستان در کشورهای خارجی، به اعتبار زعفران افغانستان صدمه زده‌است.

blank

رییس جمهور غنی، سال گذشته (۱۳۹۷) با صدور فرمانی واردات زعفران و پیاز زعفران ایران به افغانستان را ممنوع اعلام کرد؛ اما گزارش‌هایی وجود دارد که تاکنون هم قاچاق زعفران ایران به افغانستان جریان دارد و زعفران این کشور به‌نام افغانستان در هند به فروش می‌رسد.

ولایت هرات، بیش از ۹۰ درصد زعفران افغانستان را تولید می‌کند. مسؤولان ریاست زراعت هرات به افق گفته‌اند که سال گذشته ۱۵ تُن زعفران در این ولایت برداشت شده‌است. در مجموع در این سال، سطح کشت زعفران به بیش از ۵ هزار هکتار زمین رسیده‌بود.

مسؤولان محلی هرات پیش‌بینی می‌کنند که در سال جاری سطح کشت زعفران در این ولایت به‌دلیل افزایش قیمت، بلند برود.

مطالب مرتبط