انفجار نفتکش‌های امارات؛ امریکا به ایران مظنون است

یک مقام ارشد امریکایی گفته‌است که ایران مظنون اصلی در ماجرای حمله به چهار نفتکش در بندر فجیره امارات متحده عربی است.blank

این مقام امریکایی، روز دوشنبه (۲۴ ثور) به‌شرط عدم افشای نام‌اش به خبرگزاری رویترز، گفته‌است که هرچند ایران در این حمله مظنون است؛ اما امریکا سندی قطعی در این مورد ندارد.

خبرگزاری رسمی امارات، روز یکشنبه اعلام کرد که چهار کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های سرزمینی این کشور مورد «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌است. این خبرگزاری، خبر را از قول وزارت خارجه این کشور منتشر کرد و گفت که این اتفاقات تلفات جانی در پی نداشته‌است.

افق را در تلگرام بخوانید

عربستان نیز روز یک‌روز بعد اعلام کرد که دو نفت‌کش این کشور در جریان «عملیات خرابکارانه» در نزدیکی سواحل امارات، آسیب جدی دیده‌اند.

اما این مقام امریکایی ادعا کرده‌است که این همان کاری است که ایران انجام می‌دهد و این‌طور کارها را تنها از ایران می‌توان شاهد بود.

او افزود: «مشخص‌ترین دلیل در پس بیانیه‌های ایران که خود را از این حادثه دور می‌کرد، این بود که آب را گل‌آلود کند.»

عباس موسوی؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران در روز وقوع این حادثه بیانیه داد و این حمله را «دسیسه بدخواهان» عنوان کرد. او خواهان روشن‌شدن ابعاد دقیق این حادثه شد.

پیش از این، مقام‌های امریکایی گفته‌بودند که در مورد تهدیدات ایران علیه امریکا و متحدان آن معلومات تازه‌ای به‌دست آورده‌اند. حمله به کشتی‌های تجاری و زیرساخت‌های نفتی توسط ایران بخشی از این معلومات تازه ادعایی بوده‌است. این مقامات افزوده‌اند که دلیل اعزام زودهنگام کشتی جنگی «آبراهام لینکلن» و چند فروند بمب‌افکن امریکایی به خاورمیانه، همین تهدیدات بوده‌است.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا هم به‌تازگی گفته‌است که هرگونه اقدام ایران علیه کشورش «اشتباهی بزرگ» خواهد بود و رنج عظیمی بر ایران تحمیل خواهد کرد.

مطالب مرتبط