وزیر مخابرات: محتویات مخالف «کلتور افغانی» را در فضای مجازی فیلتر می‌کنیم

شهزاد آریوبی؛ وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید که با محلی‌شدن اینترنت، این وزارت می‌تواند هر مورد غیرضروری که «به ضرر افغانستان باشد» را در فضای مجازی، فیلتر یا حذف کند.blank

آقای آریوبی در مصاحبه‌ای با شبکه بی‌بی‌سی فارسی گفته‌است که هر موردی که در شبکه‌های اجتماعی ضروری نیست که باشد، یا به ضرر افغانستان و «کلتور افغانی» باشد از سوی این وزارت بسته خواهد شد.

افق را در تلگرام بخوانید

وزیر مخابرات همچنین گفته‌است که از شبکه اجتماعی فیسبوک خواسته تا بر افرادی که با هویت غیر از خودشان وارد این شبکه می‌شوند، محدودیت ایجاد کند.

واکنش‌ نهادهای حامی آزادی بیان
این اظهارات وزیر مخابرات با واکنش نهادهای مدافع آزادی بیان مواجه شده‌است.

نهاد نی یا حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، این اظهارات و تصمیم اعلام‌شده از سوی وزیر مخابرات را خلاف ماده ۳۴ قانون اساسی که «آزادی بیان را تضمین کرده» خوانده‌است.

در اعلامیه‌ این نهاد که امروز (سه‌شنبه، ۲۴ حمل) نشر شده، همچنین محدودسازی اینترنت گام نخست حکومت در جهت استبدادی‌سازی نظام عنوان شده‌است.

نی از حکومت خواسته تا روشن سازد که گفته‌های وزیر مخابرات از چه آدرسی‌ مطرح شده و سیاست واقعی حکومت در زمینه‌ استفاده از اینترنت چیست.

در این اعلامیه آمده‌است: «دولت باید به وزارت محترم مخابرات تفهیم کند که افراد در هر مقامی که باشند، نمی‌توانند از نشانی دولت و برخلاف قانون صحبت کنند.»

این نهاد همچنین از نهادهای بین‌المللی حامی آزادی بیان خواسته تا با فشارهای قانونی و رسمی بر افغانستان، حکومت را در قبال تعهداتش پاسخگو نگه‌دارند.

پیش از این نیز وزیر مخابرات در بیانیه‌هایش از وضع محدودیت بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سخن ‌گفته‌بود.

این در حالی است که در چند روز گذشته، برخی رسانه‌ها از حذف مطالب انتقادی‌شان در فضای مجازی خبر داده‌اند.

مطالب مرتبط