رییس جمهور: با تعدیل قانون انتخابات، از تکرار فاجعه‌ جلوگیری شود

رییس جمهور اشرف‌غنی در مراسم تحلیف نمایندگان ولایات کابل و پکتیا که در ارگ برگزار شده بود، در بخشی از سخنانش با «فاجعه» توصیف‌کردن تأخیر ۷ ماهه در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، از نمایندگان خواست که با تعدیل قانون انتخابات، از تکرار فاجعه جلوگیری کنند.blank

نمایندگان کابل و پکتیا در مجلس نمایندگان که به‌تازگی از سوی کمیسیون انتخابات برنده اعلام شده‌اند، امروز (چهارشنبه، ۲۵ ثور) در حضور رییس جمهور غنی سوگند یاد کردند.

اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری از نمایندگان خواست که قوانین پاس‌شده را که به پارلمان فرستاده می‌شود به‌زودی مورد توجه قرار دهند.

آقای غنی همچنین گفت که نمایندگان جدید در اولین فرصت، قانون انتخابات را تعدیل کنند.

به‌گفته‌ او، تعدیل این قانون زمانی از سوی ریاست جمهوری توشیح شد که پارلمان کشور نمی‌توانست آن‌را تصویب کند.

رییس جمهوری همچنین از پاس‌شدن بیش از ۴۰۰ قانون و مقرره خبر داد که برخی از آن‌ها تصویب شده و برخی نیاز است در این دوره از سوی پارلمان به‌تصویب برسد.

کمیسیون‌های قبلی بی‌کفایت بودند
رییس جمهور غنی تاخیر هفت‌ماهه در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی را «فاجعه» خواند و آن را نتیجه‌ بی‌کفایتی کمیشنران پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی عنوان کرد. او گفت: «بالای ابعاد قضایی این کمیسیون‌ها، حرف نمی‌زنم؛ اما در بی‌کفایتی هردو کمیسیون پیشین انتخاباتی نباید شک و شبهه‌ای وجود داشته‌باشد و اجماع مملکت در این مورد وجود دارد.»

او همچنین گفت که با تعدیل قانون انتخابات باید از تکرار فاجعه جلوگیری شود.

‌خلأ بزرگ
رییس جمهور، حضور نداشتن نمایندگان غزنی در پارلمان را یک خلأ بزرگ خواند و از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست که در این مورد توجه کنند.

او گفت که امیدوار است انتخابات غزنی با انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی و شورای ولسوالی یک‌جا برگزار شود.

غنی افزود که در انتخابات‌ پیش رو باید اعتبار مردم بر کمیسیون‌های انتخاباتی دوباره احیا شود و مردم مطمئن باشند که رای شان به‌صورت شفاف حساب می‌شود و نتایج آن به‌زودی در اختیار‌شان قرار بگیرد.

افق را در تلگرام بخوانید

انتخابات پارلمانی در کشور حدود هفت‌ماه پیش، در ۲۸ میزان سال ۱۳۹۷ برگزار شد؛ اما نتایج آن سرانجام بامداد امروز با اعلام نتایج حوزه کابل، تکمیل شد.

مطالب مرتبط