در انتخابات ریاست جمهوری از سیستم بیومتریک استفاده نمی‌شود

کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم گرفته‌است که در انتخابات ریاست جمهوری که در ماه میزان برگزار می‌شود، از سیستم بایومتریک استفاده نکند.blank

در یک فیصله‌نامه‌ این کمیسیون که امروز (پنجشنبه، ۲۵ ثور) به رسانه‌ها رسیده، آمده‌است که این تصمیم به‌دلیل کمبود وقت، امکانان و غیرقابل تطبیق‌بودن تکنالوژی بیومتریک، اتخاذ شده‌است.

در این فیصله‌نامه تاکید شده که فهرست قبلی رای‌دهندگان انتخابات پارلمانی، بار دیگر مورد تایید و پس از اصلاحات مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بربنیاد این فیصله، اصلاحات و تایید تذکره‌های رای‌دهندگان از سوی اداره احصاییه انجام خواهد شد.

سفارت امریکا نیز با پخش خبرنامه‌ای از اعلام نتایج نهایی کابل استقبال کرده و در مورد انتخابات ریاست جمهوری نوشته‌است: «با درنظرداشت فیصله دهم ماه می میلادی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، این روش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ قابل تطبیق می‌باشد.»

افق را در تلگرام بخوانید

این سفارت همچنین از کمیسیون انتخابات خواسته که توجه خود به آمادگی‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ماه سپتامبر را افزایش دهد که شامل ایجاد درخواست بودجه مطابق طرح عملی، استخدام و آموزش کارمندان برای ثبت نام و آمادگی ها و هماهنگی‌ با نهادهای امنیتی می‌شود.

این سفارت بر شفافیت انتخابات تاکید کرده و افزوده‌است که امریکا آماده ادامه حمایت از روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

استفاده از سیستم بیومتریک در انتخابات آینده ریاست جمهوری در حالی رد می‌شود که این سیستم تحت فشار شدید احزاب و ائتلاف‌های سیاسی پیشاپیش انتخابات پارلمانی، بر دولت تحمیل شد؛ اما آن‌گونه که انتظار می‌رفت حتی استفاده از آن هم نتوانست از بروز تقلب‌ها و تخلف‌های گسترده در روند برگزاری انتخابات شود.

مطالب مرتبط