طرح ایجاد حکومت سرپرست به دیپلمات‌های خارجی داده شد

احمدولی مسعود؛ نامزد انتخابات ریاست جمهوری و جاوید لودین؛ عضو تیم تخنیکی شورای نامزدان ریاست جمهوری طرح «سرپرستی حکومت» را به دیپلمات‌های خارجی ارائه کردند.

blank

گزارش می‌شود که در این مراسم ارائه این طرح، دیپلمات‌های امریکا، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، روسیه، جاپان، پاکستان، هالند، هند، تاجیکستان، نمایندگان یوناما، ناتو، بنیاد آغاخان و اعضای شورای نامزدان ریاست جمهوری حضور داشتند.

۱۲ دسته انتخاباتی، شورای نامزدان ریاست جمهوری را تشکیل می‌دهند. این شورا پایان کار حکومت وحدت ملی را اول ماه جوزای سال جاری می‌داند و خواستار شکل‌گیری حکومت سرپرست است.

در طرح حکومت سرپرست، از رییس جمهور غنی خواسته‌شده در صورتی که از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری منصرف شود، می‌تواند تا پایان برگزاری انتخابات به‌عنوان رییس جمهور به کارش ادامه دهد.

افق را در تلگرام دنبال کنید

در این طرح، پیشنهاد دیگر شورای نامزدان ریاست جمهوری این است که در صورتی‌که آقای غنی با آن‌ مخالفت کند، نامزدهای ریاست جمهوری و «شخصیت‌های واجد شرایط قانونی، مستقل، متعهد و دارای وجاهت ملی» که از جانب احزاب سیاسی و نهادهای مدنی ثبت‌شده در وزارت عدلیه، معرفی می‌شوند، می‌توانند برای احراز پست سرپرستی حکومت نامزد شوند.

شورای نامزدان ریاست جمهوری گفته‌است که افرادی که برای احراز پست سرپرستی خودشان را نامزد کنند، طرح‌های خود را ارائه و رأی تایید دریافت می‌کنند.

این شورا گفته‌است که برای تعیین سرپرست حکومت، در این صورت نامزدهای ریاست حکومت سرپرست برای دریافت رأی به اجماع کلان سیاسی معرفی می‌شوند و هرکس که بیشترین رأی را بگیرد، به‌عنوان سرپرست حکومت تعیین و مطابق ماده ۶۳ قانون اساسی سوگند یاد خواهد کرد.

اعضای این شورا هشدار داده‌اند در صورتی که رهبران حکومت وحدت ملی با اجرایی‌شدن این طرح، مخالفت کنند، عواقب بعدی این تصمیم بر عهده خودشان خواهد بود.

مطالب مرتبط