وزارت مالیه: جریمه‌های مالیاتی ۵۰ درصد کاهش یافته‌است

وزارت مالیه اعلام کرده که در قانون اداره امور مالیات، جریمه‌های مالیاتی، ۵۰ درصد کاهش یافته و پروسه تصفیهٔ مالیاتی نیز ساده و کوتاه شده‌است.

blank

ریاست اجراییه با نشر خبرنامه‌ای گفته‌است که نشست کمیته اقتصادی شورای وزیران، شامگاه روز گذشته (دوشنبه، ۳۰ ثور) به ریاست عبدالله عبدالله؛ رییس اجرایی حکومت وحدت ملی برگزار شده‌است.

در این نشست درباره تسهیل‌ روند پرداخت مالیات، پروژه‌های زیربنایی سال ۹۸ و فراهم‌کردن سهولت لازم برای پارک‌های صنعتی بحث شده‌است.

در خبرنامه آمده‌است که وزارت مالیه برای جلب سرمایه‌گذاری و رشد عواید داخلی، تسهیلات لازم را در قوانین و پروسه جمع‌آوری مالیات به‌میان آورده‌است. مالیه‌دهنده‌ها فرمه‌های مالیاتی را به‌صورت آنلاین دریافت می‌توانند.

افق را در تلگرام دنبال کنید

در بخشی از این خبرنامه آمده‌است: «قانون مالیات بر عایدات با پیشنهادات مشخص برای تعدیل در شورای ملی فرستاده شده‌است. در این قانون، سرمایه‌گذاران شرکت‌های تولیدی در ابتدای کار برای سه سال از مالیات معاف‌ می‌شوند و وضع دو درصد مالیه قراردادی از سکتور خصوصی نیز حذف می‌گردند.»

وزارت مالیه بیان کرده که در صورت اعتراض مالیه‌دهنده، بخش شکایات و محکمه مالیاتی فعال شده‌ و قرار است که بورد حل منازعه مالیاتی نیز ایجاد شود.

عبدالله عبدالله؛ رییس اجرایی نیز در این نشست گفته‌است که شفافیت و ساده‌سازی پروسه مالیه‌دهی باعث رشد سرمایه‌گذاری و افزایش عواید داخلی می‌شود. باید سهولت‌ها برای پرداخت مالیه و تصفیه آن بیشتر شود.

در این نشست رییس اجرایی به وزارت دولت در امور پارلمانی وظیفه سپرده که روند بررسی و تصویب قانون مالیات بر عایدات را در مجلس تسریع بخشد.

عبدالله عبدالله افزود که وضع مالیه بر مبنای یک تحلیل اقتصادی در مطابقت با وضعیت حاکم صورت بگیرد، اعضای بورد حل منازعه مالیاتی افراد شایسته و بی‌طرف باشند. در بخش اظهارنامه مالیاتی، جواز کار، بررسی اسناد و جریمه مالیاتی کارهای مهمی انجام شده‌است.

آقای عبدالله به وزارت مالیه دستور داده که در هماهنگی با بخش خصوصی یک سمینار ملی آگاهی‌دهی و آموزشی را با حضور نماینده‌های ولایتی برگزار کند.

گزارش وزارت آب درباره احداث و بازسازی بندها
همچنین در این نشست، وزارت انرژی و آب درباره پیشرفت کارها در بندهای برق شاه و عروس در کابل، پاشدان در هرات، ساختمان بند دهنه دره در فاریاب، کجکی در هلمند، کمال‌خان در نیمروز، مچلغو در پکتیا، بخش‌آباد در نیمروز و دهله در قندهار گزارش داده‌است.

وزارت انرژی و آب گفته‌است که پروژه‌ بندهای شاه‌توت در کابل، شاه عبدالله در سمنگان، تنگی شادیان در بلخ، شورآبه در سرپل، آب کیلی در سمنگان و المار در فاریاب در مرحله تدارکاتی قرار دارد.

همچنین وزارت انرژی و آب، کار پروژه‌های تولید انرژی برق در ولایت‌های لوگر، پروان، میدان‌وردک، کنر، بغلان، قندوز، ننگرهار و غور آغاز شده‌‌است. این وزارت برای بازسازی تأسیسات آبی و تحکیم سواحل دریایی در پنج حوزه دریایی کشور نیز برنامه‌هایی را در دست کار دارد.

همچنین کمیته اجرایی سکتور خصوصی درباره کارکردهایش به جلسه گزارش داد. طبق این گزارش، این کمیته تاکنون از مجموع ۳۲۶ فعالیت در زمینه توسعه سکتور مالی، صادرات، تسهیل سرمایه‌گذاری و رشد صنعت ۵۵ درصد آن را تطبیق کرده‌است.

در این نشست وزارت اقتصاد نیز درباره مشکلات پارک‌های صنعتی در زمینه برق، قرضه و مالیات و کندی در کار تأسیسات و خدمات گزارش داد.

مطالب مرتبط