روسیه: پنج هزار داعشی در مرز افغانستان با آسیای میانه حضور دارند

مقامات اطلاعاتی روسیه می‌گویند یک زیرشاخه داعش توانسته حدود ۵۰۰۰ شبه‌نظامی را در مرزهای شمالی افغانستان با جمهوری‌های شوروی سابق گردهم جمع کرده است.blank

به  نقل از وبسایت آر‌.تی. الکساندر بورتینکوف، رئیس سازمان اطلاعات روسیه، در نشستی با سران سازمان‌های اطلاعاتی این کشورها در شهر دوشنبه  پایتخت تاجکستان گفت‌: «به‌ویژه، استقرار دوباره این گروه‌های تروریستی در ولایت‌های شمالی افغانستان نگران کننده است.»

مطالب افق را در تلگرام بخوانید

رئیس سازمان اطلاعات روسیه همچنین اعلام کرد گروه موسوم به «ولایت خراسان» که یکی از شاخه‌های محلی داعش به شمار می‌رفت موفق شده ۵۰۰۰ جنجگو را در این مناطق گردهم آورد.

وی افزود‌: «آنها اکنون تلاش دارند در مناطقی که دولت سوریه کنترلی بر آنها ندارد از نو گروه‌هایی ایجاد کنند و یا در اردوگاه‌های پناهندگان مخفی شوند.»

پیش از این روسیه گفته بود که حدود ۱۰ هزار عضو داعش در شمال افغانستان مستقر هستند که امنیت کشورهای آسیای میانه را تهدید می‌کنند.

این در حالیست که داعش در عراق شکست خورده است و در سوریه نفس های آخرش را می‌کشد. کارشناسان معتقد هستند که داعش پس از شکست در عراق و سوریه افغانستان را برای قعالیت شان انتخاب کرده اند.

چندی پیش که تصاویر بغدادی رهبر گروه تروریستی داعش پس از نزدیک به ۵ سال منتشر شده بود. یک مقام پیشین اطلاعاتی عراق گفته رهبر داعش در شمال افغانستان پنهان شده است.

هنوز مقام های امنیتی افغانستان در مورد حضور رهبر داعش و تعداد افراد تحت امر این گروه در افغانستان اطلاعاتی نداده اند.

مطالب مرتبط