ترکیه دیگر از ایران نفت نمی‌خرد

یک مقام ارشد دولت ترکیه دیروز (چهارشنبه اول جوزا) اعلام کرد که با پایان‌یافتن معافیت از تحریم‌های نفتی توسط امریکا، آنکارا خرید نفت از ایران را از ماه می میلادی متوقف کرده‌است.blank

خبرگزاری رویترز که از این مقام ترکیه نام نبرده است، از قول او نوشته‌است: «حالا ما هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کنیم.»

وی اضافه کرده‌است: ما یکی از هشت کشوری بودیم که از تحریم‌های نفتی امریکا معاف شده‌بودیم. اکنون ما آماده‌ایم که از این تحریم‌ها پیروی کنیم.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی در مورد توقف واردات نفتی ترکیه از ایران، به نقل از یک مقام دولتی ترکیه بدون ذکر نام او، گفته‌است که کشورش خرید نفت از ایران را “به‌خاطر رعایت تحریم امریکا” متوقف کرده‌است؛ هرچند اساسا با این تحریم‌ها مخالف است.

به‌نوشته خبرگزاری فرانسه، این مقام دولتی که وزیر خارجه ترکیه را در سفر به فرانسه همراهی می‌کرد، گفته‌است که ترکیه “به‌عنوان متحد استراتژیک تمریکا” از تحریم نفتی علیه ایران تبعیت کرده‌است.

این مقام دولتی ترکیه ضمن اعلام مخالفت ترکیه با تحریم علیه ایران گفته‌است: ما به تحریم‌ها اعتقاد نداریم؛ اما به‌عنوان یک متحد استراتژیک،به تصمیم ایالات متحده احترام می‌گزاریم.»

دولت امریکا پس از آن‌که از توافق هسته‌ای قدرت های جهانی با ایران خارج شد، تمام تحریم‌های تعلیق‌شده علیه ایران را بازگرداند. امریکا اما به ۸ کشور از جمله ترکیه، چین و هند در زمینه خرید نفت از ایران، معافیتی شش‌ماهه داد؛ با پایان این مهلت، امریکا آن را تمدید نکرد.

امریکا اعلام کرده‌است که هدف از وضع تحریم‌های تازه نفتی علیه ایران به صفررساندن صادرات نفت ایران است.

پیش از ایران تهدید کرده‌بود در صورت که نفت ایران به بازارهای جهانی صادر نشود، مانع صادرات نفت کشورهای منطقه نیز خواهد شد.

تنش‌ها میان ایران و امریکا در چند روز گذشته وارد مرحله حساسی شده‌است. امریکا به خلیج فارس ناو هواپیمابر اعزام کرده و چندین جنگنده فوق پیش‌رفته‌اش را به منظور آنچه مقابله با ایران عنوان شده در قطر مستقر کرده‌است.

در همین حال به‌تازگی، وزارت دفاع امریکا بررسی درخواست ارتش این کشور مبنی بر اعزام ۵ هزار سرباز دیگر به خاورمیانه را آغاز کرده‌است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام ارشد دولت امریکا اعلام کرد که در پی افزایش تنش میان امریکا و ایران، ارتش ایالات متحده با ارائه درخواستی به پنتاگون اعلام کرده که به ۵ هزار سرباز جدید در خاورمیانه نیاز است.

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا که این درخواست را ارسال کرده، هدف از افزودن بر شمار نیروهای نظامی مستقر در خاورمیانه را افزایش توان دفاعی امریکا عنوان کرده‌است.

مطالب مرتبط