طالبان از احتمال مذاکره مستقیم با حکومت در آلمان خبر دادند

دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرده که در روزهای نزدیک، گفتگویی میان نمایندگان این گروه و حکومت افغانستان در آلمان برگزار خواهد شد.blank

سهیل شاهین؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، روز یکشنبه، ۵ جوزا به خبرگزاری رویترز گفت که بحث‌هایی میان مقام‌های آلمانی و طالبان صورت گرفته تا احتمالا مذاکراتی میان حکومت افغانستان و طالبان، در آلمان برگزار شود.

آقای شاهین در عین حال گفته‌است که تاکنون تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ نشده‌است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که مارکوس پوتزل؛ نماینده ویژه آلمان برای افغانستان و پاکستان که در چند روز گذشته، سرگرم گفتگو با مقام‌های افغان و رهبری سیاسی طالبان بوده‌است، گفته‌است که فرصت پیش‌آمده برای تامین صلح در افغانستان نباید از دست برود.

در پی آخرین دیدار آقای پوتزل با ملا برادر؛ مسؤول دفتر سیاسی طالبان در قطر، حکومت افغانستان از تلاش آلمان برای تسهیل روند صلح تحت مالکیت و رهبری افغانستان استقبال کرد. او دوبار با این عضو مهم شورای رهبری طالبان دیدار کرده‌است.

افق را در تلگرام دنبال کنید

از جانب دیگر، آقای پوتزل از تمام «دوستان افغانستان» خواسته تا زمینه‌ مذاکرات صلح میان حکومت این کشور و طالبان را تسهیل کنند. او اما گفته‌است: «در پایان کار، تنها خود افغان‌ها -به‌شمول طالبان- می‌توانند در مورد آینده کشورشان تصمیم بگیرند.»

این نخستین‌بار است که طالبان از احتمال برگزاری گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان سخن می‌گویند. هرچند قرار بود یک هیأت بزرگ متشکل از نمایندگان احزاب و حکومت در ماه اپریل نیز با طالبان در دوحه نشستی برگزار کنند؛ اما این گروه اعلام کرد که اشتراک‌کنندگان در این نشست «نظر شخصی» شان را بیان خواهند کرد و کسی در آن، از «اداره کابل» نمایندگی نخواهد کرد.
نشست یادشده سرانجام به‌دلیل اختلاف نظر درباره تعداد اعضای هیأت افغانستان میان دولت قطر و گروه طالبان با حکومت لغو شد.

مطالب مرتبط