خشونت علیه زنان در سه ماه اخیر دوبرابر شده‌است

دادستانی کل کشور از دوبرابر شدن قضایای خشونت علیه زنان در سه ماه اخیر نظر در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، خبر داده‌‌است.blank

این نهاد روز جمعه (۱۰ جوزا) با نشر گزارشی اعلام کرد که در سه ماه اخیر، ۱۱۰۶ مورد خشونت علیه زنان در سراسر افغانستان به‌ثبت رسیده‌است؛ در حالی که در سه ماه نخست سال ۱۳۹۷خورشیدی، این آمار ۵۶۱ مورد بود.

بربنیا این گزارش دادستانی کل،‌ این اداره در یک‌سال گذشته به ۲۷۰۱ قضیه خشونت علیه زنان در سراسر افغانستان رسیدگی کرده‌است.

در این گزارش، قضایای ثبت‌شده، تجاوز جنسی، مجبورکردن به فحشا، آتش‌زدن یا استعمال مواد کیمیایی، زهری و یا سایر مواد مضر، جراحت و معلولیت منجر به‌مرگ، جراحت و معلولیت، لت‌و‌کوب، خریدوفروش زن به‌منظور و یا بهانه ازدواج، بد‌دادن، نکاح اجباری، ممانعت از حق ازدواج، ازدواج قبل از سن قانونی، دشنام، تحقیر و تخویف، آزار و اذیت، انزوای اجباری، منع تصرف در ارث و منع تصرف در اموال عنوان شده‌است.

از میان قضایای ثبت‌شده در این اداره، لت‌وکوب زنان با ۵۱۹ مورد، بیش‌ترین نوع خشونت علیه زنان افغان را در سه ماه اخیر تشکیل داده‌است.

دادستانی کل، دلیل افزایش قضایای خشونت علیه زنان را ناشی از افزایش خشونت‌ها نه؛ بلکه ناشی از افزایش زمینه‌های گزارش‌دهی از این موارد به نهادهای رسمی خوانده‌است.

این اداره گفته‌است که کارمندان زن در این اداره، از سه درصد به ۲۰ درصد افزایش یافته و این مسأله در میزان رسیدگی به شکایات خشونت علیه زنان مؤثر بوده‌است.

در گزارش دادستانی کل آمده‌است که اخیرا ۶۰ دادستان به ولسوالی‌هایی اعزام شده‌اند که در ۱۰ سال گذشته هیچ دادستانی در آن‌جا نبوده‌است.

این در حالی است که عدم دسترسی مردم به ‌نهادهای قضایی به‌ویژه در مناطق دوردست و ناامن، یکی از چالش‌های جدی در مسیر تأمین عدالت در افغانستان عنوان می‌شود. فساد و دیوان‌سالاری هم از دیگر از عوامل بی‌اعتمادی مردم به‌ نهادهای قضایی است که در بسیاری از موارد، موجب شده تا مردم به‌جای محاکم دولتی و رسمی، به دادگاه‌های فاقد تشریفات طالبان مراجعه کنند.

مطالب مرتبط