اشرف‌غنی، نامزدان را به‌ توافق درباره «اصول اخلاقی انتخابات» فراخواند

محمداشرف غنی رییس جمهوری کشور تاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری طبق تاریخ اعلام شده آن برگزار خواهد شد.

غنی، امروز سه‌شنبه اول عید سعید فطر (۱۴ جوزا) پس از ادای نماز عید سعید فطر در ارگ ریاست جمهوری ، بر برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در کشور تاکید کرد.blank

آقای غنی از نامزذان انتخابات ریاست جمهوری خواست که روی اصول اخلاقی انتخابات، با تیم وی مذاکره کنند.

در مراسم امروز در ارگ شماری از سفرای کشورهای خارجی نیز حضور داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که در ۲۷ ماه جون میلادی برابر با شش سرطان سال جاری به پاکستان  میرود و با مقام‌های آن کشور روی موضوعات مهم به گونه مفصل گفتگو خواهد کرد.

رییس جمهوری کشور گفت که هیات‌های دو کشور، روی موارد تعیین شده به گونه مفصل کار می‌کنند تا دیدار با عمران خان، نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد “نتایج عملی داشته باشد”.

پیش از این رییس جمهوری با عمران خان نخست وزیر پاکستان در حاشیه نشست ریاض دیدار و گفتگو کرده بود. آقای غنی از عمران خواسته است تا در امر تشویق طالبان و شورای کوتیه به میز مذاکره صادقانه سهم بگیرد.

کابل بارها اسلام آباد را متهم به حمایت از تروریزم کرده است. بارها اسنادی به رسانه نشر شده است که نشان میدهد بخش عظیم ناامنی و جنگ در کشور از سوی پاکستان مدیریت می‌شود.

حکومت افغانستان و نهاد رسمی بین المللی در کابل در ایام عید خواستار آتش شده بودند خواستی که از سوی گروه طالبان پذیرفته نشد. چندی پیش در نشست مسکو که نمایندگان سیاسی افغان و ۱۴ عضو مذاکره کننده طالبان حضور داشتند حامد کرزی و هیات همراش خواستار آتش بس شدند که از سوی طالبان پذیرفته نشد.

آزادی زندانیان

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور اعلام کرد که به مناسبت عید فطر ۸۸۷ زندانی از زندان‌های کشور آزاد خواهند شد.blank

او گفت: “در لویه‌جرگه مشورتی صلح اعلام کردم که ۱۷۵ زندانی گروه طالبان را از زندان رها خواهم ساخت، اما شرکت‌کنند‌گان جرگه خواستار افزایش این رقم شدند.”

رییس جمهور آزادی این زندانیان را از صلاحیت‌های قانونی خودش یاد کرد و گفت که به خواست نمایندگان مردم در لویه جرگه مشورتی صلح، این کار انجام می‌دهد.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری در سخنرانی‌اش پس از ادای نماز عید سعید فطر در ارگ می‌گوید که به مناسبت عید و حرمت‌گذاشتن به لویه جرگه مشورتی صلح، فرمان آزادی ۸۸۷ زندانی را صادر کرده است.

آقای غنی می‌گوید که در لویه جرگه مشورتی صلح آزادی‌ تنها ۱۷۵ زندانی گروه طالبان را برای نشان‌دادن حسن‌نیت اعلام کرده بود، اما نمایندگان مردم در این جرگه خواهان افزایش این رقم شدند.

طبق گفته های آقای غنی، نخستین دستۀ این زندانیان در ماه اسد و دومین دستۀ آنان در ماه سنبله سال جاری از بند رها خواهند شد.

آقای چندی پیش در لویه جرگه صلح اعلام کرد که بخشی از افراد طالبان که در زندان های حکومت افغانستان به سر می‌برند به نیت صلح آزاد خواهد کرد. هرچند این گفته های واکنشی های زیادی به همراه داشت. طالبان اما همچنان بر موضع جنگ با حکومت و خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان تاکید دارند.

در یک سال گذشته نزدیک به ده بار نمایندگان امریکا و چهره های سیاسی افغان با سران طالبان دیدار کرده اند اما تاکنون نشانه های از صلح در خروجی این نشست ها مشاهده نشده است.

مطالب مرتبط