۱۰ خاصیت عسل طبیعی که همه باید بدانند

از گذشته‌های بسیار دور عسل به عنوان ماده ای خوشمزه و دارویی التیام‌بخش بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. خواص عسل طبیعی بسیار زیاد است و طعم شیرین و مطبوعش آن را گزینه بسیار خوبی برای جایگزین کردن با شکر تصفیه شده و شیرین‌کننده‌های مصنوعی کرده است. در این مقاله ۱۰ مورد از فواید عسل طبیعی را برای شما شرح می‌دهیم.blank

۱عسل حاوی مواد مغذی است

زنبورها قند را از طریق گرده‌های گل موجود در طبیعت اطرافشان، جمع‌آوری می‌کنند و درون کندو این گرده‌ها را به طور مکرر مصرف، هضم و دفع می‌کنند. محصول نهایی که از این فرایند به دست می‌آید، عسل است؛ مایعی که غذای زنبورهاست. رنگ، بو و مزه عسل با توجه به گل‌هایی که در محل سکونت زنبورها قرار دارد متغیر است.

ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری عسل (۲۵ گرم) برابر است با ۶۴ کالری و ۱۷ گرم قند (شامل فراکتوز، گلوکوز، مالتوز و ساکارز) است. عسل طبیعی تقریبا بدون فیبر، چربی یا پروتئین است.

همچنین حاوی میزان کمی از برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی (حدود ۱ درصد) است، که برای برطرف کردن نیاز روزانه بدن شما کافی‌ نیست؛ مگر این که روزانه چندین کیلو عسل بخورید!

علت درخشندگی عسل ترکیبات بایو اکتیو گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌های آن است و این میزان در عسل‌های تیره‌تر بیشتر است.

۲-عسل طبیعی و با کیفیت میزان زیادی آنتی اکسیدان دارد

عسل طبیعی و با کیفیت میزان زیادی آنتی‌اکسیدان دارد که شامل اسیدهای طبیعی و ترکیباتی مانند فلاونوید می‌شود. محققین بر این باورند که همین ترکیبات هستند که به عسل خواص آنتی‌اکسیدانی می‌دهند. نتایج به دست آمده از دو تحقیق نشان داد «عسل گندم سیاه» میزان آنتی‌اکسیدان موجود در خون را افزایش می‌دهد.

آنتی‌‌اکسیدان باعث کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغذی و بسیاری از سرطان‌ها می‌شود و همچنین برای سلامت چشم مفید است.

۳-برای دیابتی‌ها عسل کم‌ضررتر از شکر است

شواهد به دست آمده از تحقیقات روی عسل نشان می‌دهد این ماده غذایی از طرفی توانایی کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی رایج در بیماران دیابت نوع دو را دارد. برای مثال می‌تواند میزان کلسترول بد LDL، تری‌گلیسیرید و التهاب را کاهش دهد درحالی که میزان کلسترول خوب HDL را بالا می‌برد.

از طرف دیگر برخی از تحقیقات نشان داده‌اند عسل باعث افزایش میزان قند خون نیز می‌شود؛ البته نه به اندازه شکر تصفیه شده. با این که برای دیابتی‌ها عسل گزینه نسبتا بهتری از شکر تصفیه شده است، اما باز هم باید آن را با احتیاط و کنترل شده مصرف کرد.

در واقع بهترین رژیم برای افراد دیابتی پرهیز کردن از هر نوع مواد غذایی باکریوهیدرات بالا است. به یاد داشته باشید، برخی از عسل‌ها که به اسم عسل چهل‌گیاه، عسل یونجه، عسل آویشن یا هر نوع عسل طبیعی دیگر که در بازار وجود دارد، ممکن است تقلبی باشند و یک سیروپ ساده را به اسم عسل به شما بفروشند. با این که فروش عسل تقلبی در بسیاری از کشورها غیرقانونی شده است، این کار هنوز در اکثر نقاط دنیا انجام می‌شود.

۴-آنتی‌اکسیدان موجود در عسل به کاهش فشار خون کمک می‌کند

فشار خون بالا یکی از عوامل موثر در بسیاری از بیماری‌های قلبی است و عسل به کاهش آن کمک می‌کند. این خاصیت عسل به دلیل وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در آن است که موجب کاهش فشار خون می‌شوند. تحقیقات نشان داده است، فشار خون موش‌ها و انسان‌ها هر دو با مصرف عسل کاهش پیدا می‌کند.

۵-عسل به بهبود کلسترول کمک می‌کند

کلسترول بد LDL یکی دیگر از عوامل قوی در بیماری‌های قلبی است. این نوع کلسترول نقش بزرگی در تصلب شرائین، بازی می‌کند. تصلب شرائین یا گرفتگی عروق رسوب چربی در سرخ‌رگ‌هاست که منجر به حمله قلبی و سکته می‌شود.

تحقیقات زیادی نشان داده است که عسل طبیعی با کاهش کلسترول بد LDL و افزایش کلسترول خوب HDL می‌تواند برای سلامت عروق مفید باشد. برای مثال در تحقیقاتی به ۵۵ بیمار به طور جداگانه عسل و شکر سفید سفید دادند و نتایج را با هم مقایسه کردند. عسل ۵.۸ درصد کلسترول LDL را کاهش و ۳.۳ درصد کلسترول HDL را افزایش داد و همچنین فرد را به سمت کاهش وزن هدایت کرد.

۶-عسل باعث کاهش تری‌گلیسرید می‌شود

تری‌گلیسرید بالا در خون یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی است. تری‌گلیسرید با مقاومت به انسولین نیز مرتبط است و از محرک‌های بزرگ دیابت نوع دو محسوب می‌شود.

میزان تری‌گلیسرید در خون با مصرف زیاد قند و کربوهیدرات، افزایش پیدا می‌کند. مطالعات زیادی مصرف تنظیم شده عسل را با کاهش میزان تری‌گلیسرید خصوصا هنگامی که جایگزین قند و شکر می‌شود، مرتبط دانسته‌اند. برای مثال در یکی از تحقیقات روی مقایسه شکر و عسل، ۱۱ الی ۱۹ درصد کاهش تری‌گلیسرید در گروهی که عسل را جایگزین شکر کردند دیده شد.

۷-آنتی‌اکسیدان عسل برای قلب مفید است

همانطور که قبلا اشاره کردیم، عسل سرشار از فنول‌ها و دیگر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و اکثر این ترکیبات در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مفید هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به گشاد کردن سرخ‌رگ‌ها، افزایش جریان خون در قلب و جلوگیری از لخته شدن خون، که باعث سکته و حمله قلبی می‌شوند، کمک کنند.

اما هنوز تحقیقات بلند مدتی درباره ارتباط عسل و قلب که روی انسان انجام شده باشد وجود ندارد.

۸-خواص درمانی عسل در بهبود زخم و سوختگیblank

استفاده از خواص عسل کنار ترکیبات دیگر به صورت موضعی، برای درمان زخم و سوختگی از زمان مصر باستان تا به امروز رواج دارد. مطالعه‌ای روی ۲۶ تحقیق در مورد خواص عسل برای پوست سوخته یا زخم شده وجود دارد که نشان می‌دهد، عسل برای درمان سوختگی سطحی و زخم‌هایی که بعد از جراحی دچار عفونت شده‌اند، بسیار موثر است.

این ماده مغذی علاوه بر این برای درمان زخم‌های پا در افراد دیابتی، مفید است. این زخم‌ها آنقدر جدی و خطرناک هستند که در صورت عدم درمان ممکن است منجر به قطع عضو شوند.

در یکی از تحقیقات، استفاده از عسل برای درمان زخم تا ۴۳ درصد مفید بود و در تحقیقات دیگری استفاده از عسل برای پوست به صورت موضعی؛ ۹۷ درصد از زخم‌های بیماران دیابتی را درمان کرد. محققین اعتقاد دارند قدرت التیام‌بخشی عسل به دلیل خواص آنتی‌باکتریال و ضدالتهابی آن است.

به طور کل فواید عسل برای پوست بسیار زیاد است و توانایی درمان مشکلات پوستی متنوعی از جمله پسورپازبس را دارد.

۹-عسل برای درمان سرفه مضمن در کودکان مفید است

سرفه کردن در کودکانی که دچار عفونت دستگاه تنفسی هستند، بسیار رایج است. این نوع عفونت می‌تواند روی خواب و کیفیت زندگی کودکان و بزرگسالان تاثیر منفی بگذارد. اما داروهایی که برای درمان سرفه تجویز می‌شوند همیشه موثر نیستند و در برخی از مواقع عوارض جانبی هم به دنبال دارند. خوشبختانه عسل در این بین گزینه خوبی است و شواهد نشان داده که بسیار موثر است.

یکی از تحقیقات نشان داد عسل حتی تاثیر بهتری نسبت به دو نوع از داروهای رایج ضدسرفه دارد. تحقیقات دیگری نیز نشان داد عسل تاثیر بهتری در کاهش سرفه و افزایش کیفیت خواب نسبت به داروهای آرام کننده سرفه دارد.

فراموش نکنید کودکان زیر ۱ سال به هیچ عنوان نباید عسل بخورند چرا که در معرض خطر بوتولیسم قرار می‌گیرند.blank

۱۰-خوشمزه اما سرشار از کالری و قند است

مشخصا عسل گزینه خوشمزه‌تر و سالم‌تری از قند تصفیه شده است. اما دقت کنید که حتما از یک برند با کیفیت خرید می‌کنید چرا که برندهای متفرقه عسل را با سیرپ یا شهد ترکیب می‌کنند.

عسل را باید به میزان کنترل شده مصرف کرد چرا که سرشار از کالری و قند است. هنگامی که عسل را جایگزین مواد قندی و شیرین‌کننده‌های ناسالم می‌کنید، بیشتر از خواص عسل بهره‌مند می‌شوید. در پایان تکرار می‌کنیم که عسل کم ضررتر از شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی است.

تارا قهرمانی

مطالب مرتبط