کوچکترین زندانی عربستان با مجازات اعدام روبه‌رو است

شبکه سی ان ان امریکا گزارش داده است که کرد، مرتجی القریریض ۱۸ ساله بعد از چهار سال حبس به اتهام مشارکت در “تظاهرات روی دوچرخه با کودکان” در منطقه العوامیه در شرق عربستان با مجازات اعدام روبه‌رو است.blank

به نقل از این سی ان ان، براساس لیست اتهام مطرح شده علیه او مترجی اولین “جرم” خود را در سن ۱۰ سالگی مرتکب شده زمانی که به همراه ۳۰ کودک دیگر با دوچرخه در جریان اتفاقات منطقه شیعه نشین العوامیه همزمان با شروع حوادث “بهار عربی” در سال ۲۰۱۱ این گروه را هدایت کرده بود.

براساس گزارش این شبکه، او سه سال بعد از این تظاهرات توسط نیروهای امنیتی سعودی در گذرگاه زمینی ملک الفهد در حالی که به همراه خانواده‌اش عازم بحرین بود بازداشت شد.

این شبکه می‌افزاید، وکلا و فعالان حقوقی در آن زمان مرتجی را “کوچکترین زندانی سیاسی سعودی” خواندند.

چهار سال بعد از بازداشت او اکنون که ۱۸ ساله شده در دادگاه “جرایم تروریستی” به اتهام وابستگی به “گروه‌های تروریستی افراطی” و اتهامات دیگر نظیر دوچرخه سواری با برادرش و پرتاب کوکتل مولوتف به مرکز پلیس العوامیه و ارتکاب خشونت در جریان تظاهرات و کمک به ساخت کوکتل مولوتف و انداختن به سمت نیروهای امنیتی در جریان تشییع جنازه برادرش در سال ۲۰۱۱ محاکمه می‌شود.

عربستان و ایران دو کشور مسلمان منطقه که بارها از سوی نهادهای حقوق بشری به نقض حقوق زندانیان متهم شده اند. ایران نیز با داشن بیشترین آمار اعدام  جز کشورهای محسوب می شود که حقوق زندانیان را همواره نقض کرده است.

مطالب مرتبط