یوناما: مخالفان مسلح، عمدا غیرنظامیان را هدف گرفته‌اند

هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) می‌گوید که مخالفان مسلح دولت در ماه رمضان غیرنظامیان را عمداً و آگاهانه هدف قرار داده‌اند.blank

این سازمان روز گذشته (یکشنبه، ۱۹ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای از ادامه جنگ و تلفات غیرنظامیان در جریان آن ابراز نگرانی کرد و از طرف‌های درگیر جنگ خواست که «مکلفیت‌های خود را در حفاظت افراد ملکی» انجام دهند.

اعلامیه افزوده‌است که مخالفان دولت بیشتر غیرنظامیان را توسط مواد انفجاری جاسازی‌شده هدف قرار داده‌اند که در نتیجه‌ آن تنها در کابل در ماه رمضان، ۱۰۰ غیرنظامی قربانی شده‌اند.

خبرهای مهم و کوتاه را در تلگرام افق بخوانید

در اعلامیه یوناما به‌نقل از تادامیچی یاماموتو؛ نماینده‌ خاص سرمنشی ملل متحد در افغانستان آمده‌است: «در قانون بین‌المللی تمامی گروه‌های درگیر از حملات عمدی بر غیرنظامیان منع شده‌اند و چنین اعمالی جرایم جنگی به‌حساب می‌آید و ممکن است جنایت علیه بشریت محسوب شود. برای هیچیک از طرفین درگیری هیچ توجیهی برای حمله بر افراد ملکی وجود ندارد، افراد ملکی هرگز نباید هدف قرار گیرند.»

یوناما به حمله ۱۸ ثور بر کارمندان مؤسسه کاونتر پارت در کابل، ترور مولوی سمیع‌الله ریحان در یکی از مساجد پایتخت، حملات به کارمندان وزارت حج و اوقاف، کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی و موتر حامل دانشجویان در کابل اشاره کرده‌است.

آقای یاماموتو با محکوم‌کردن حملات بر غیرنظامیان گفته‌است که این حملات باعث سلب مشروعیت عاملان این رویدادها می‌شود و هرگونه‌ ادعای نمایندگی آنان از مردم افغانستان را زیر سؤال می‌برد.

مطالب مرتبط